Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Historien om "skandalen" som gav hätsk debatt – och regelförändring

Skadeprickar vållade polsk riksdag i Vinterpokalen 1967.
Här följer historien om en ”skandal” som utmynnade i hätsk debatt – och sedermera en viktig regelförändring.

Annons

För ett halvt sekel sedan var rallysporten indelad i två kategorier – Rally samt Tillförlitlighet. Den sistnämnda dominerade. Nästan alla tävlingar i landet – Midnattssolsrallyt, Rally Bore samt måhända ytterligare någon stortävling undantaget – benämndes Tillförlitlighet. I folkmun ”T”.

Här fanns en kufisk klausul i regelverket som innebar att den tävlande fick tillägg på körtiden om man hade bucklat till sin bil under resans gång. Ju större skada, desto mer tillägg.

Jodå, ni läste helt rätt!

Och kanske var det ingen dum regel egentligen, vid närmare eftertanke. Den motverkade vårdslös körning, höll ner farten – och ökade säkerheten. Deltagarna kunde förhoppningsvis rulla hem med någorlunda hel bil frampå söndagsmorgonen.

Vid den här tiden fanns ju gudbevars inga skyddsburar och heller inga sexpunktsbälten. Tävlingsbilarna användes även för privat bruk, för att skjutsa barnen till och från skolan och när man handlade på Konsum.

Men regler är ju som bekant till för att kringgås, i rally liksom i de flesta andra sporter. Så har det varit i alla tider och kommer så att förbli.

Alltså knackades det plåt, målades och lagades hej vilt i buskarna innan målgång i var och varannan T-tävling på 50- och 60-talen. Något som – förstås – ingen erkände.

Fabriksstallen (sådana fanns i pluralis i en tid när tillverkarna insåg PR-värdet av att lyckas i motorsport) hade så klart extra resurser till snabbreparationer i skogen. I smyg när ingen såg på. Ryktena gick. Fusk! Orättvist!

Saabstallets Carl Orrenius segrade i Vinterpokalen den 21 januari 1967, det årets andra SM-deltävling i T. Åtminstone trodde alla inblandade detta.

Men ”Kalle-Kapsyl” hade en utknackad framskärm, vilket uppdagades av prisdomarna efter målgång. Orrenius diskades och samma öde rönte även fem(!) andra förare i tävlingen, som gjort sig skyldiga till samma regelbrott.

Diskussionens vågor stod höga under lång tid. Rätt eller fel?

Skandalen i Sandviken – om uttrycket ursäktas – fick dock det positiva till följd att regelverket skrevs om. Från och med säsongen -68 var skadeprickarna historia och numera bortglömda för tid och evighet av en generation som kör så karossplasten yr till skogs.

Vem vann då Vinterpokalen detta nådens år när Sverige fick högertrafik och Sovjet kapptävlades med USA om att komma först till månen?

Jo, det gjorde värmlänningen Anders Kulläng i en BMC Cooper. ”Prästens Pöjk” som han kallades. Tvåa blev en viss herre vid namn Stig Blomqvist, rattande Saab 96.

Mer läsning

Annons