Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stisse Åberg: "Jag går i depå vid Gasklockorna – där SM-rallyt börjar och slutar"

/

Det är på Gävletravet, och det är framför allt i skogarna runt Trödje, Ockelbo, Oslättfors som SM-rallyt avgörs.
Men också här.
I depåerna vid Gasklockorna, där det skruvas på det som vinstmaskiner ska bli.

Annons

MISSA INTE: Gävle mot Årsunda – en av de hetaste duellerna i rally-SM: "Han är svår att slå"

Fast egentligen är det just som de här rallybilarna inte är, vare sig det är en vass Skoda Fabia i händerna på PG Andersson eller den Volvo 240 som Oskar Sundell tänker kultsladda sig runt skogsvägarna på till publikens jubel.

Kanske har jag fel när det gäller den där Skodan – men i stort sett varenda ekipage i övrigt är en accelererande kostnad.

Att köra rally är en konst – det fattar var och en som tittar på.

Att köra rally kostar pengar – det fattar alla som, liksom jag, strosar runt bland uppallade och ibland sönderskruvade bilar.

Att köra rally är att konsten att både gasa och bromsa samtidigt, och framför allt att satsa allt eller åtminstone rätt mycket för att få vara med.

Det är inte feta fabrikskontrakt som finansierar merparten av bilarna i SM-rallyt som heter Rally Bilmetro just i år, men annars Vinterpokalen. Pengarna kommer ur egna fickor, från egna företag – eller från sponsorinsatser gjorda med hjärtat för att den där släktingen, grannen eller kompisens kompis.

LÄS ÄVEN: Därför körs rally-SM i Gävle: "Sandvikens kommun vill inte stötta oss"

Överallt på området möter jag vänliga män, faktiskt mest män alltså, men just vänliga män som så gärna berättar och förklarar och ser att jag möjligen förstår skillnaden mellan fyr- och tvåhjulsdrift men inte mycket mer.

En bil glider förbi.

Den ser ut som Volvo 240.

Den rör sig som en Volvo 240.

Den är en Volvo 240 som farbröder körde en gång i tiden, men ändå inte. Om ni förstår vad jag menar. Den är framför allt en oerhört respekterad och modern rallybil – men samtidigt en stor publikfavorit för att åka rally som rally åktes förr.

TV+TEXT: Rally-SM i Gävle – häng med när vi testar publiksträckan på Gävletravet

Allt mullrar och rör sig kring en speciell plats vid Gasklockorna, där tre långtradartrailers står uppställda med firmamärkena tydligt uppflaggade.

Det är, för att prata skidspråk, motorsportens vallabodar – med skillnaden att här finns inga hemligheter. Det här är varenda förare eller dennes team hämtar ut det som ska bära eller brista under tävlingen.

Det här är navet vid Gasklockorna.

Det är här som däcken finns, de där speciella dubbdäcken som varje team får ha två uppsättningar av. Åtta däck som kommer att vara slitna, ja slut på lördag kväll. Möjligen kan man slumpa iväg dessa till nån som bara sladdar till husbehov.

Jag tar bara den siffran som gäller för just den här lilla biten, däckskostnaden alltså.

Åtta däck á minst 3 500 kronor styck. Jag låter er räkna själv.

Det kostar att ligga på topp.

Det kostar att åka runt bara.

Gävletravet fredag kväll. Vinterrally i skogarna under lördagen – och så den sjunde och sista sträckan på Gävletravet igen lördag eftermiddag.

Nu kör vi. Eller körs. Eller kördes. Beroende på när ni läste det här.

KRÖNIKA: Vinterpokalen är rallysportens pärla i Gästrikland och måste bevaras

Mer läsning

Annons