Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stisse Åberg: Uppvisning av mästerföraren P-G – och en vägvisning in i framtiden när Sandvikens MK tog SM-rallyt till Gävle

/

En uppvisning av P-G Andersson.
En vägvisning av Sandvikens MK.
Där har ni specialsträcka 1, 2, 3 – ja hela SM-rallyt i 140–150 knyck.

Annons

Det enda som segraren P-G Andersson släppte ifrån sig var några sekunder på de två sträckor som gick på just Gävletravet – samt en viss tvekan när han skulle korka upp och spruta segerchampagnen. Men kartläsaren Emil Axelsson var med på noterna även där, och visade vägen. Som alltid.

(...champagnen är förresten Herrljunga alkoholfri cider – jag kollade bara för att jag råkade hamna mitt i segerceremonin)

Annars var det fullt ös; kurva för kurva, växel för växel – runt halva Gästrikland.

Egentligen borde jag kanske inte skriva att det var en uppvisning, för det får det att låta som om P-G och Emil Axelsson bara gled omkring.

Men segermarginalen blev...rätt precis två minuter.

LÄS MER: P-G krossade alla i SM-starten i Gävle

Och ändå var det den regerande svenske mästaren Jerker Axelsson som sladdade in som tvåa.

Men två minuter, 120 sekunder och fyra hundradelar om man monterar ned det i exakthet, är en tidsdifferens som egentligen talar om utklassning.

Så där mycket ska man inte vinna med. Men så mycket vann P-G Andersson med – och det visar bara på hur skicklig förare han är. När den här killen gasar på kör han som en förare på VM-nivå, och det har han ju faktiskt också varit.

Och är man den typen av mästarchaufför – då övergår tävlingen till en kamp om de andra platserna för övriga startfältet. Som resten av SM-serien kommer att bli.

P-G var bäst, han var snabbast – han var Vinterpokalen 2016.

Och ändå hann han med att njuta och ha roligt också, om jag förstod eftersnacket rätt. Så där som man kan göra om man behärskar snö och is och sin egen bil ut i minsta karossdetalj eller insprutningsmojäng.

Jag surrade lite med kartläsaren Emil Axelsson efteråt som berättade att nånstans därute i skogarna, jag tror det var åt Oslättfors till, så hade de fått syn P-G:s farsa på en snödriva – och hunnit med en liten extrasladd för att spruta snö på honom.

Jag har ingen aning om hur man kan hinna med det. Men kan man så kan man, så varför låta bli?

Jag hade gärna gjort detsamma ungefär, om jag hade haft en aning om hur man skulle göra.

Äh, jag skriver väl uppvisning igen förresten – och tackar för den.

MISSA INTE: Vinterpokalen är rallysportens pärla i Gästrikland och måste bevaras

Jag skriver också oerhört gärna att Sandvikens MK tog SM-rallyt till Gävle ochn det gjorde man rätt i – och att det kommer att bli en fortsättning på det.

Klubben är en oerhört uppskattad och respekterad arrangör, och det här med att göra Gävletravet till en del av ett SM-rally var något extra.

Visst, själva sträckorna på travet har väl lite av manöverprov över sig – men det verkar de tävlande vilja bjuda på för sin sports skull. Bara de vet att de får den rätta utmaningen därute på skogssträckorna.

Men själva idén är lika briljant som Vinterpokalen är gammal som tävling.

Därför:

Inte nästa år. Men väl 2018.

Då är jag säker på att det körs SM-rally med Gävletravet som centrum igen.

Det här var helt enkelt för bra för att inte upprepa, och inte bara upprepa utan även förädla.

LÄS ÄVEN: "Jag går i depå vid Gasklockorna – där SM-rallyt börjar och slutar"

Mer läsning

Annons