Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilket drag det blir, Selinder

Här är jänkaren som ska sätta skräck i EM-startfältet i Tierp.
Janne Selinder har provkört bilen – och konstaterar att den är tillräckligt konkurrenskraftig.
– Det är ett jäkla ryt i motorn, säger Janne nöjt.

Annons

Nästa vecka – från torsdag till och med söndag – väntar den stora invigningen av Tierp Arena, då den prestigefyllda EM-deltävlingen Sweden Internationals kommer att avgöras på Europas snabbaste betongbana.

Över 300 internationella tävlingsteam tänker göra upp om de eftertraktade seriepoängen. Efter EM-deltävlingen i Tierp (den andra i ordningen) återstår tre – i Finland, Tyskland och England.

Åtminstone under lördagen och söndagen förväntas den 20 000 sittplatser stora läktaren att fyllas med åskådare.

– Mycket beror ju på vädret, men vi förutsätter att det blir fullsatt då, säger Emelie Carlswärd, eventansvarig på Tierp Arena.

Från Gävle kommer fem stycken till start, bland andra 47-årige Janne Selinder.

– Det här blir min första start i EM och jag är riktigt laddad, säger Janne, som bor i Gävle men tävlar för SMK Söderhamn.

– Jag har inte så mycket att välja på, eftersom det inte finns någon klubb i Gävle. Vi får väl se om den nya arenan kan göra att det växer fram någon klubb i Tierp.

Janne visar mer än gärna upp sin nya bil, som han köpte hem från USA i oktober – för 170 000 kronor.

– Jag har en kompis som bor i Florida och han hjälpte mig att få hem den, säger Janne.

Tidigare körde han en Dodge Demon, och i den blev det bland annat två segrar i Borlänge och Orsa 2009.

EM-deltävlingen i Tierp blir första testet i tävlingssammanhang för hans nya Plymouth Duster, där årsmodellen på karossen är 1973.

– Motorn gick sönder fullständigt på förra bilen. Det blev billigare att köpa en ny bil från USA, än att bygga en ny motor i Sverige. Det har inte varit så mycket jobb med bilen sedan den kom hit, utan den var i stort sett färdig, berättar Janne.

Sporten träffar honom vid Gävle Motorstadion, och så länge får vi nöja oss med att bevittna jänkaren.

Janne lägger solglasögonen åt sidan och tar plats bakom ratten.

– Jag har testkört den i Söderhamn några gånger, och jag kan säga att det är ett jäkla ryt i motorn. Förhoppningsvis blir den att räkna med i Tierp. Bilen har vunnit en hel del i USA innan den kom hit, vilket är ett positivt tecken.

Med på den nya satsningen finns bland andra huvudsponsorn The Refreshments. Rockgruppen från Gävle ser likheter mellan dragracing och sitt eget skapande.

– Vi tycker om bilar och oljud. Bilar och rock´n´roll går bra ihop, säger bandets sångare och basist Joakim Arnell.

Inom dragracingen är Top Fuel monsterklassen som av naturliga skäl väcker störst publikintresse. Det handlar om världens snabbaste fordon. Med en effekt på 7 000 hästkrafter kommer de snabbaste bilarna i Europa upp i 500 kilometer i timmen på knappt fem sekunder.

Nästa vecka får Tierp Arenas åskådare en vink om vilka extrema krafter det handlar om.

Janne Selinder tävlar i den inte lika penningstinna klassen Super Comp, och han är nu inne på sitt femte år som aktiv dragracingförare.

– Maxhastigheten i Super Comp ligger på 250 till 260 kilometer i timmen. Karossen är godkänd för högre farter, men då krävs en annan motor.

400 meter avverkas på 8,9 sekunder. Och i varje race är det två bilar som kör mot varandra.

I Super Comp väntas 40 förare komma till start, och mellan torsdag och lördag är det åtta kvalåk som gäller. De 32 snabbaste avancerar till söndagens final.

– Jag hoppas självklart på en topp 3-placering, men det blir svårt med tanke på att det blir min första tävling med den här bilen.

• Känns det aldrig olustigt att dundra iväg från startlinjen?

– Nej, det tycker jag inte. Visst, det går ju väldigt fort och händer det nånting kan man räkna med att få ont. Men jag har klarat mig så här långt.

– Jag gillar farten och accelerationen. Även stämningen runt banan och i depån gör det här fantastiskt roligt. Det är alltid ett härligt liv, och man hjälpts åt hela tiden. Går något sönder för en kan man alltid låna av någon annan i depån. Sammanhållningen är suverän.

Janne Selinder har totalt tio tävlingar inbokade den här säsongen, dock ingen av de EM-deltävlingar som följer efter Sweden Internationals. Han har alltid med sig sin crew chief Mathias Johansson och alltiallon Eva Hillman. I Tierp kommer även flickvännen Helene att finnas med på och runt banan.

– Hon har inte samma brinnande intresse, men hon ställer ändå upp när det behövs, säger Janne.

– Jag är ny i gemet och tycker det är spännande. Jag sköter markservicen och så kommer jag att behövas vid starterna. Det blir intressant, säger Helene.

Hon är redo. Liksom huvudpersonen själv.

– Den här kommer att synas och höras mer än förra bilen. Det blir häftigt, säger Janne Selinder.

026-15 93 78

Vilket drag det ska bli med nya bilen, Selinder!

Nästa vecka – från torsdag till och med söndag – väntar den stora invigningen av Tierp Arena, då den prestigefyllda EM-deltävlingen Sweden Internationals kommer att avgöras på Europas snabbaste betongbana.

Över 300 internationella tävlingsteam tänker göra upp om de eftertraktade seriepoängen. Efter EM-deltävlingen i Tierp (den andra i ordningen) återstår tre – i Finland, Tyskland och England.

Åtminstone under lördagen och söndagen förväntas den 20 000 sittplatser stora läktaren att fyllas med åskådare.

– Mycket beror ju på vädret, men vi förutsätter att det blir fullsatt då, säger Emelie Carlswärd, eventansvarig på Tierp Arena.

Från Gävle kommer fem stycken till start, bland andra 47-årige Janne Selinder.

– Det här blir min första start i EM och jag är riktigt laddad, säger Janne, som bor i Gävle men tävlar för SMK Söderhamn.

– Jag har inte så mycket att välja på, eftersom det inte finns någon klubb i Gävle. Vi får väl se om den nya arenan kan göra att det växer fram någon klubb i Tierp.

Janne visar mer än gärna upp sin nya bil, som han köpte hem från USA i oktober – för 170 000 kronor.

– Jag har en kompis som bor i Florida och han hjälpte mig att få hem den, säger Janne.

Tidigare körde han en Dodge Demon, och i den blev det bland annat två segrar i Borlänge och Orsa 2009.

EM-deltävlingen i Tierp blir första testet i tävlingssammanhang för hans nya Plymouth Duster, där årsmodellen på karossen är 1973.

– Motorn gick sönder fullständigt på förra bilen. Det blev billigare att köpa en ny bil från USA, än att bygga en ny motor i Sverige. Det har inte varit så mycket jobb med bilen sedan den kom hit, utan den var i stort sett färdig, berättar Janne.

Sporten träffar honom vid Gävle Motorstadion, och så länge får vi nöja oss med att bevittna jänkaren.

Janne lägger solglasögonen åt sidan och tar plats bakom ratten.

– Jag har testkört den i Söderhamn några gånger, och jag kan säga att det är ett jäkla ryt i motorn. Förhoppningsvis blir den att räkna med i Tierp. Bilen har vunnit en hel del i USA innan den kom hit, vilket är ett positivt tecken.

Med på den nya satsningen finns bland andra huvudsponsorn The Refreshments. Rockgruppen från Gävle ser likheter mellan dragracing och sitt eget skapande.

– Vi tycker om bilar och oljud. Bilar och rock´n´roll går bra ihop, säger bandets sångare och basist Joakim Arnell.

Inom dragracingen är Top Fuel monsterklassen som av naturliga skäl väcker störst publikintresse. Det handlar om världens snabbaste fordon. Med en effekt på 7 000 hästkrafter kommer de snabbaste bilarna i Europa upp i 500 kilometer i timmen på knappt fem sekunder.

Nästa vecka får Tierp Arenas åskådare en vink om vilka extrema krafter det handlar om.

Janne Selinder tävlar i den inte lika penningstinna klassen Super Comp, och han är nu inne på sitt femte år som aktiv dragracingförare.

– Maxhastigheten i Super Comp ligger på 250 till 260 kilometer i timmen. Karossen är godkänd för högre farter, men då krävs en annan motor.

400 meter avverkas på 8,9 sekunder. Och i varje race är det två bilar som kör mot varandra.

I Super Comp väntas 40 förare komma till start, och mellan torsdag och lördag är det åtta kvalåk som gäller. De 32 snabbaste avancerar till söndagens final.

– Jag hoppas självklart på en topp 3-placering, men det blir svårt med tanke på att det blir min första tävling med den här bilen.

• Känns det aldrig olustigt att dundra iväg från startlinjen?

– Nej, det tycker jag inte. Visst, det går ju väldigt fort och händer det nånting kan man räkna med att få ont. Men jag har klarat mig så här långt.

– Jag gillar farten och accelerationen. Även stämningen runt banan och i depån gör det här fantastiskt roligt. Det är alltid ett härligt liv, och man hjälpts åt hela tiden. Går något sönder för en kan man alltid låna av någon annan i depån. Sammanhållningen är suverän.

Janne Selinder har totalt tio tävlingar inbokade den här säsongen, dock ingen av de EM-deltävlingar som följer efter Sweden Internationals. Han har alltid med sig sin crew chief Mathias Johansson och alltiallon Eva Hillman. I Tierp kommer även flickvännen Helene att finnas med på och runt banan.

– Hon har inte samma brinnande intresse, men hon ställer ändå upp när det behövs, säger Janne.

– Jag är ny i gemet och tycker det är spännande. Jag sköter markservicen och så kommer jag att behövas vid starterna. Det blir intressant, säger Helene.

Hon är redo. Liksom huvudpersonen själv.

– Den här kommer att synas och höras mer än förra bilen. Det blir häftigt, säger Janne Selinder.

Mer läsning

Annons