Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu sätts logistiken på prov i Sälen igen

Första söndagen i mars varje år inträffar ett under av logistik i Sälen när tiotusentals människor lyckas samlas i ottan på en äng i Berga by för att ta sig därifrån med skidor.
I dag är det ett nytt eldprov för logistiken vid den där ängen i Berga. Där går nämligen första etappen i O-ringen.
– Transporterna är det enda jag är litet orolig för, säger O-ringengeneralen i Sälen, Jimmy Birklin.

Annons

Över 20 000 tävlande bor utspridda i de många stugbyarna och det är meningen att de alla ska komma i tid till sina starter med den busslinje som upprättats. Eftersom konceptet aldrig prövats i 5-dagarsorienteringens 44-åriga historia förstår man att en viss nervositet finns där. Tidigare år har alla bott samlat på en centralort och reseplaneringen har kunnat förfinas år från år.
– Fjällvärlden är något av en vit fläck på OL-kartan, därför trodde vi att många skulle vara intresserade, säger Birklin. Vi har tydligen lockat många som varit inaktiva några år, det var precis vår målsättning.
20 612 är den officiella siffran över de som anmält sig och betalat startavgiften. Det är åtminstone 3 000 fler än arrangörerna trodde på. Funktionärer från 13 föreningar arrangerar det som startade som en vild idé och ett EU-projekt hösten 2002.
Något överraskande har arrangörerna inte imponerat t ex när det gäller att ställa i ordning startlistorna. Först gjordes gallring till och lottning av elitklasserna fel och fick tas om. Sedan skedde delning av stora klasser på ett sätt som vållat en hel del kritik. Under alla år har man sett till att alla från ett distrikt fått tävla mot varandra. Men här har man inte hållit ihop distriktens klubbar.
Men de som sköter tävlingsadministrationen är inte samma människor som ansvarar för bussningen…
Pelle Elfström

Mer läsning

Annons