Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora barngrupper missgynnar barnet

Annons

I dessa besparingstider finns det all anledning att varna för att det kan leda till större barngrupper i förskolan och i skolan. Redan nu är grupperna oftast alltför stora och det får konsekvenser.

En del ansvariga för skolbudget hävdar att forskningen säger att det inte är stoleken på barngrupperna som är det avgörande, utan det är pedagogerna. Javisst, pedagogerna betyder otroligt mycket. Men det finns även annan forskning, som visar att det finns flera negativa konsekvenser som orsakas av stora grupper. Mest skadligt är det för de minsta barnen. De tre första levnadsåren är den tid då barnets ”jag” utvecklas och behovet av bekräftelse och trygghet är mycket stort.
Hemma pratar man med sitt barn ofta under den tid det är vaket och därmed utvecklas det aktiva språket, det som barnet själv använder. Samtidigt får barnet bekräftelse, både när det gäller det som barnet säger och tänker samt vem det är. Hur många minuter om dagen får varje barn denna bekräftelse om gruppen i förskolan är stor? Hur bra blir stimulansen?
En annan aspekt är förmågan att knyta an till andra personer, särskilt vuxna, men även andra barn. Små barn klarar bara att knyta an till ett fåtal personer. De stora grupperna på förskolan och det stora antalet vikarier har negativ inverkan för barnens psykologiska utveckling. Detta kan vara en av förklaringarna till de problem som uppstår senare i skolåldern, både vad gäller inlärning och förmåga att umgås med andra. Stora barngrupper kan framkalla aggressivitet och otrygghet bland små barn, som bl a biter andra då det blir rörigt eller kontakterna med andra för många.
Javisst, det är tur vi har så duktiga pedagoger i förskolan, men det finns en gräns för vad som är hanterbart!

Läraraförbundet i Hudiksvall
genom
Elisabeth Swedman
ordförande

Mer läsning

Annons