Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stora behov av dubbelspår mellan Kilafors och Ockelbo

På Gävleborgs järnvägar finns flera flaskhalsar som gör att företag väljer lastbilstransporter. Skulle fler sträckor få dubbelspår eller mötesstationer skulle det minska den tunga trafiken på väg 56 och underlätta för transporter till och från hela Norrland, menar riksdags­ledamoten Lars Beckman (M).

Annons

Enligt Trafikverket skulle dubbelspår och andra förbättringar öka godstågtransporterna med 50-procent.

Företag litar inte på godståg

– Jag möter företag som byter från järnväg till vägtransporter för att de inte vågar lita på godstrafiken på järnväg. Det tycker jag är förskräckligt, säger Lars Beckman.

Han har låtit riksdagens utredningstjänst ta fram uppgifter om flaskhalsar i Gävleborgs järnvägsnät och om det finns några planer på att göra något åt problemen med underkapacitet.

Svaren pekar bland annat på ett stort behov av dubbelspår de sträckor mellan Kilafors och Ockelbo som saknar det i dag, inte minst för att godstrafik som i dag går på den hårt trafikerade sträckan Söderhamn–Gävle i stället ska kunna ledas från Söderhamn till Kilafors och därifrån till Gävle.

Regeringen utreder också

Nu har regeringen lagt i uppdrag på Trafikverket att utreda behovet av ökad kapacitet i järnvägsnätet i hela landet.

Lars Beckman hoppas att Trafikverket ska lyfta fram länets järnvägssträckor när de svarar regeringen.

– Gävleborgs län är en port för godstrafik till och från Norrland, så det här är en nationell angelägenhet, säger Lars Beckman.

Annons