Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Succé för nya hemtjänsten i Bomhus – blir modell för hela kommunen: "Roligt att fler mår bättre på jobbet"

I Bomhus har en pilotgrupp inom hemtjänsten testat en ny modell för att skapa en bättre arbetsmiljö för personal och kontinuitet för kunder. Modellen har blivit så framgångsrik att den nu sprids inom Gävle kommun.

Annons

Läs mer: Barbro, 89 år, mycket nöjd med nya hemtjänsten: "Förut hade de så lite tid och tittade på klockan"

Läs mer: Personalen lovordar förändringen: Förr åkte man kors och tvärs och det fanns ingen röd tråd"

På stora whiteboardtavlor står kundernas namn i långa rader. Efter varje namn har små lappar med personalens namn placerats ut. Allt finns förstås i datasystem också, men tavlorna är konkreta och överskådliga när många ska vara med i planeringen. Helén Polmé, verksamhetschef på hemtjänsten i Gävle kommun, och Viktoria Persson, enhetschef på Bomhus hemtjänst, visar runt i lokalerna bakom Bomhus centrum. För några år sedan kände de att de gått vilse. I medarbetarundersökningen 2015 bekräftades bilden av att personalen kände sig stressad och ville vara mer delaktiga i organisationen.

– Vi tänkte att det måste gå att göra på något annat sätt, säger Helén Polmé.

En utvecklingsgrupp inom personalen fick till uppgift att ta fram förslag på ett nytt sätt att arbeta. Målet var att ändra på det som upplevdes negativt. Kunderna skulle få träffa samma personer och medarbetarna skulle bli mer delaktiga och utsättas för mindre stress. En pilotgrupp i Bomhus började jobba enligt den nya modellen under 2016. Där får varje kund nu två eller tre kontaktpersoner som schemaläggs omlott. Det innebär stora förändringar för både kund och för personal.

– Vi försökte bygga ihop besök utifrån kundernas önskemål. I stället för att sprida ut besöken över flera dagar kanske någon ville ha ett längre besök en förmiddag. Dessutom väljer vi personer med rätt kompetens för varje kund så att de ska känna sig trygga i att de vet vad de gör, säger Viktoria Persson.

Som chef måste man vara modig när stora förändringar ska göras, menar Helén Polmé och Viktoria Persson. De tror att ett tillitsfullt ledarskap gör att medarbetare blir mer kreativa och engagerade.

För personalen innebär det färre kunder och att de kan bygga en relation med var och en. Viktoria och Helén har fått många positiva reaktioner från sina medarbetare.

– Det känns roligt att fler mår bättre på jobbet. Förut kunde det vara väldigt ensamt, man fick ett schema i handen och åkte ut till olika kunder varje dag. Nu deltar alla i planeringen och man känner de man kommer hem till, säger Helén.

Efter nästa medarbetarundersökning senare i år kommer de att göra en mer omfattande utvärdering av det nya arbetssättet. Utvecklingsfasen har varit komplicerad på många sätt eftersom så många numera är inblandade i planeringsarbetet, men uppföljningar i pilotgruppen har visat att medarbetare upplever ett större lugn och att arbetet känns lättare.– Vi har inte direkt gjort det lätt för oss, men vi är övertygade om att den nya modellen fungerar, säger Helén.Kunderna är nöjda, nu får de sina favoriter, menar Viktoria. De har också märkt att flera äldre som förut var skeptiska till att få besök av manlig personal eller personal med utländsk bakgrund har ändrat åsikt.

– Ofta handlade det om otrygghet eftersom man inte visste vem som skulle dyka upp. Då ville man ha det som kändes tryggt, och många äldre är mest vana vid svenska kvinnor inom vården. Men när kunderna lärde känna killarna eller dem med utländsk bakgrund ville de ha dem som kontaktpersoner. Det har varit väldigt positivt att få känna sig önskad, säger Viktoria.

För cheferna handlar det om att våga släppa kontrollen och lita på sina medarbetare.

–Det är viktigt att man är prestigelös och verkligen lyssnar på förslagen, menar Viktoria. Ibland har de fått backa och göra om när något inte fungerat och på så sätt har en allt bättre modell slipats fram.

– Det blir lätt ensamt som chef, så det här arbetssättet blir roligare även för oss, säger Helén.

Resultaten har varit så goda att modellen nu implementeras inom hela kommunen. Varje ny grupp gör samma resa som pilotgruppen i Bomhus och Helén och Viktoria hoppas att modellen blir ännu bättre när fler blir involverade och nya idéer dyker upp.

– Vi tror på vår idé, det finns fantastiska kunskaper och kompetenser hos våra medarbetare. Vi är jätteglada att vi i dag kan ta till vara alla resurser som finns i vår verksamhet, säger Helén Polmé.

Annons