Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sveriges Åkeriföretag Gävleborg: Gävle hamn bra försöksobjekt för alkobommar i våra hamnar

Vid Tylösandsseminariet i september 2017 kom äntligen det tydliga och glada beskedet från infrastrukturminister Tomas Eneroth. Regeringen hade bestämt sig. Nu skulle automatiserade nykterhetskontroller, så kallade alkobommar börja användas i svenska hamnar. Vad hände med dessa?, skriver Patrick Magnusson, regionchef, Sveriges Åkeriföretag Gävleborg.

Annons

Den höga förekomsten av rattfulla förare av såväl personbilar som tyngre fordon som anlöper svenska hamnar skulle stävjas. Regeringsuppdraget gick till Trafikverket.

 

I två omgångar har MHF lett ett framgångsrikt försöksarbete med automatiska nykterhetskontroller i både Göteborg och Stockholm. Nu skulle det äntligen förverkligas, och infrastrukturministerns besked var att nu hade 78 miljoner kronor anslagits för detta. Den 1 juli 2018 skulle den första anläggningen vara i bruk i någon svensk hamn.

 

Det datumet har nu passerat. Någon sådan anläggning är oss veterligen ännu inte i bruk. Vi på Sveriges Åkeriföretag undrar varför?

Försöken visade att metoden är snabb och effektiv. Jämfört med att låta Polisen göra manuella kontroller ger dessa automatiserade kontrollstationer en stor effektivitetsvinst. De är ett fantastiskt verktyg för att öka trafiksäkerheten.

Försöken visade att metoden är snabb och effektiv. Jämfört med att låta Polisen göra manuella kontroller ger dessa automatiserade kontrollstationer en stor effektivitetsvinst. De är ett fantastiskt verktyg för att öka trafiksäkerheten.

 

Närmare en tredjedel av dödsolyckorna i Sverige 2017 var alkohol- eller drogrelaterade. Därför var regeringens besked för snart ett år sedan mycket välkommet hos alla oss som vill se en nykter trafik.

 

Verkligheten visar nu tyvärr att handlingskraften att få igång anläggningarna alldeles uppenbart saknas.

 

Varför tar det sådan tid, Trafikverket? Skulle inte Gävle hamn kunna vara ett bra försöksobjekt?

 

Patrick Magnusson

Regionchef

Sveriges Åkeriföretag Gävleborg

LÄS fler debattartiklar här:

Polisförbundet: "Polistätheten sjunker i regionen"

V: Vi har en plan för ett fossilfritt Sverige till 2040

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel