Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tåget ska vara ett bra alternativ för er pendlare

Annons

Svar till tågpendlarna mellan Stockholm och Gävle (Ar- betarbladet 8 december).

Tåget ska naturligtvis vara ett klart konkurrenskraftigt alternativ för er pendlare. Detta gäller ur säkerhets-, miljö- och ekonomisk synvinkel. Banverket, SJ och andra tågoperatörer har ett stort ansvar för att det hela tiden ska vara så.

Det är svårt att svara på vad de specifika händelserna ni nämner i er insändare beror på, eftersom vi inte vet exakt när de inträffade. Men vi vill gärna bemöta era frågor och er kritik på ett generellt plan.

Att trafikantinformation via högtalarna säger att ett tåg som redan står på stationen snart inkommer kan naturligtvis leda till förvirring. Vi beklagar det inträffade och kan samtidigt konstatera att det händer sällan. Dock kan det inträffa när ett tåg inkommit tidigare än vad tidtabellen säger. Det är Banverkets trafikledning som sköter utropen, och vi arbetar med att förbättra våra rutiner för detta.

X2000 mellan Sundsvall och Stockholm är en väldigt viktig nerv i det dagliga kommunikationsnätet. Sedan ett par veckor är de två viktigaste morgontågen ner mot Stockholm och de två viktigaste norrut på eftermiddagen prioriterade i ett samarbete mellan Banverket och SJ.

Vi sätter nu fokus på att få ett bättre samarbete mellan föraren och trafikledaren, att informationen till er resenärer inte får fallera samt göra de satsningar vi kan utefter banan för att snabbt ge bättre förutsättningar för bättre punktlighet. Effekten av dessa satsningar har vi inte kunnat mäta än, då det gått för kort tid för att få en realistisk bild, men vi återkommer gärna med fakta när vi har kunnat göra det.

Tyvärr finns det alltid orsaker som bidrar till förseningar. Samma dag som er artikel publicerades, drabbades ett X2000-tåg av sabotage i Rotebro. Det kan räcka med väldigt lite för att följderna ska bli stora i form av förseningar.

När det gäller tåg som av olika anledningar blir stillastående utmed banan är det mycket riktigt så att det inte är tillåtet att låta passagerare lämna tåget för att vistas på spårområdet. Vi har full förståelse för att många tycker det är obehagligt att sitta i ett stillastående tåg, men vi prioriterar våra resenärers säkerhet och komfort genom att hålla dörrarna stängda till dess tåget kan ta sig till station eller en organiserad evakuering kan ordnas.

SJ

Johan Ingerö,

presskommunikatör

Banverket,

IngMarie Vestrin,

chef för driftledningscentralen, Gävle

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel