Recension: Gripande om kärlek på Gävle Teater

Otrohet, längtan, ömhet, smärta... vårens första gästspel på Gävle Teater är helt kärleksfixerat. Så här tyckte vår recensent Max Hebert om föreställningen "Jaktgeväret".

Kärlek som vi kan längta efter till förvirring och gränslöshet. Kärlek som rör det allra mest sårbara i oss. Kärlek som sliter sönder. Människan kan inte få nog av berättelser om kärlek. Från mångtusenårig lyrik till kvällstidningarnas skandaler och spalter. Såpoperor och kostymdramer. Kärlek och kärlek. Det finns något berörande mänskligt över denna kärleksflod.

På Gävle Teater gästspelade på söndagseftermiddagenTeater Kapija med den japanske författarens Yasushi Inoues debutroman "Jaktgeväret". Texten har formen av en brevroman där tre kvinnor berättar om ett triangeldrama. En älskarinna har tagit livet av sig, hennes dotter, den bedragna hustrun, och till sist hon själv har skrivit var sitt brev om händelsen. Historien vecklar ut sig, perspektiv byts och skiftar. Slutsatser från den ena ifrågasätts av den andra.

För hur sjutton gör man då, med kärleken? Lev med en eller med flera, välj och vraka. Krogen och internetdejting. Så får du igång sexlivet!

Sverige har flest ensamhushåll i världen. Otrohet är den nya folkrörelsen, utbrast en internetsida här om året. Att kärlek ställer till bekymmer för oss torde vara uppenbart för alla. Där blir "Jaktgeväret" den befrielse teater kan vara. Långt ifrån skrikiga rubriker möts olika tankar, kompliceras, visar på människans skörhet och litenhet. Hur svårt det kan vara. Känslor som vrider in sig i varandra, hur vi gör något annat än det vi borde.

Teater Kapijas uppsättning är enkel, men gripande. Janna Eriksson gestaltar alla tre kvinnorna. Med precis känsla och skicklighet fångar hon de tre kvinnornas olika personligheter och sinnestillstånd. Yasushi Inoues roman vann Japans största litteraturpris när den gavs ut, det är lätt att förstå varför. Texten är både psykologiskt vindlande och poetiskt fängslande,utan att bli långsam eller tung. Pjäsen är full av skarpa detaljer och målande formuleringar. Regin har inte samma precision, men hamnar inte allt för ofta i vägen för skådespeleri och text.

Enligt statistiken har var fjärde svensk någon gång varit otrogen mot en partner. Av attraktion eller för att man saknar något i den relation man lever i. Där är "Jaktgeväret" en text med värderingar. Mitt i den himlastormande kärleken, i den stora smärtan, i komplexiteten, tar den ställning för den ömtåliga människan. För att kärlek verkligen betyder något. För att vi har ett ansvar för varandra. Det är teater som vill oss något.

Janna Eriksson gestaltar de tre kvinnorna i föreställningen.

Fakta: "Jaktgeväret" av Yasushi Inoue med Janna Eriksson, regi: Mladen Puric´, Gävle Teater 22/1 2017