Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Telia missade påminnelser – 20 000 fick inkassobrev

Telia missade att skicka ut betalningspåminnelser till dem som inte hade betalat sin faktura. Istället fick 20 000 kunder kravbrev från inkassoföretaget Sergel.

Telia Sonera skickar normalt ut en påminnelse till dem som har missat att betala sin faktura. Ett tekniskt fel hos Telias underleverantör gjorde dock att fakturapåminnelsen aldrig skickades ut, och istället gick fakturan till Telias inkassobolag Sergel, som i sin tur skickade kravbrev till kunderna.

Runt 20 000 kunder i hela landet ska ha fått sina fakturor skickade till inkassoföretaget.
– Den vanliga fakturan ska ha skickats ut, så det gäller egentligen bara fakturapåminnelsen, och vi beklagar givetvis detta, säger Marcus Haglund, informationsansvarig på Telia.

Påminnelserna skulle ha skickats ut 11–19 april. Telia uppmanar kunderna att betala inkassokravet, och om någon har ytterligare frågor så hänvisas de till Sergel.
– Sergel har ju skickat ut inkassokravet för att ursprungsfakturan inte är betald, så det är ju berättigat i sin helhet. Problemet är bara i det här fallet att det inte har gått ut någon fakturapåminnelse, vilket vi egentligen inte har någon skyldighet att skicka ut, men gör det som en god service för våra kunder, säger Marcus Haglund.

Fotnot: Telia rapporterade först att det var 75 000 kunder i hela landet ska ha fått sina fakturor skickade till inkassoföretaget, men under tisdagen reviderade de ner siffran till 20 000 kunder.