Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tierp Arena motor i besöksnäringen

Tierps kommun har en budget på 700 000 kronor till marknadsföring.

500 000 av den går till avtalet med Tierp Arena.

– Vi måste nyttja arenan på ett bra sätt, säger kommunalrådet Bengt-Olov Eriksson.

Tierps kommun har främst marknadsförts via tv-reklam. Hur lyckat det har varit finns det inga undersökningar på.

Nu läggs den största delen av marknadsföringspotten på information vid Tierp Arena.

Eriksson anser att arenan måste vara motorn i en växande besöksnäring och att fler näringslivsaktörer tar tillfället i akt och satsar.

Han är säker på att arena-etablering både genererar fler besökare och kommuninvånare, samt fler företagsetableringar.

Vid sidan av marknadsföringsbudgeten stöttar kommunen Lövstabruk med 450 000 kronor per år. På övriga bruksorter får föreningar söka medel för sina verksamheter och aktiviteter. Därtill får Vallonbruk i Uppland ett bidrag på 180 000 kronor för marknadsföring av Tierps kommun vid mässor, annonsering i sommartidningar, resekataloger och broschyrer.

Kritiska röster har efterfrågat en turistinformation i Tierp.

I dag kan turister få information i kommunhuset eller vid Lövstabruk. Eriksson framhåller att det finns en given plats för en turistinformation och det är vid den planerade vägkrogen vid E4-rondellen.