Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilden av Tierp ska bli bättre

/
  • Stig Lundin, 69, pensionär, Karlholm.– Det unika är att vi har en fin kustremsa här. Man skulle marknadsföra kusten bättre kring Karlholm och Hållnäskusten. Det måste lyftas fram för att locka hit turister och förbättra inflyttningen.
  • Frida Lennartsson, 36, bankrådgivare, Östervåla.– Jag vet inte, det är så få gånger jag är här. Men det känns nergånget och slitet i centrum. Man borde rusta upp det.
  • Erik Eriksson, 18, studerande, Barbo utanför Tierp.– Snygga till fastigheterna som det har gjorts mitt emot station. Lyfta fram idrotten i kommunen.
  • Sonja Engström, 69, pensionär, Tierp.– Värna om de gamla ting som finns som finns här och ta tillvara på Tämnarån. Där skulle man kunna ha café och uthyrning av båtar så man kan åka till Strömsberg.
  • Therese Karlsson, 26, mammaledig frisör, Tierp.– Satsa på att bygga fler bostäder. Sen har vi mycket idrott här i kommunen som man kan lyfta upp.
  • Hasse Lundholm, 69, pensionär, Karlholm.– Jag tycker den är bra. Det mesta finns här. Däremot kan man lansera företagen bättre.

Annons

– Det finns många gamla föreställningar om hur det är här, säger Stefan Wårdsäter (S), ordförande i den nybildade beredningen ”Bilden av Tierp”.

De beryktade kråkorna som flyger upp och ner när de passerar Tierp för att de inte vill se eländet. Eller att Tierps slogan ”I Tierp är allt möjligt” används när det händer negativa saker i kommunen. Nu ska den negativa bilden suddas ut och jakten på kommunens styrkor inledas.

– Det finns en positiv framåtanda i kommunen och vi vill undersöka hur den nya bilden av Tierp kan se ut, säger Stefan Wårdsäter som nämner de positiva effekterna av Tierps Arenas etablering.

Beredningen består av förtroendevalda, företagare och kommunrepresentanter. Syftet är att ta fram ”varumärket” Tierp som kan användas till marknadsföring. Det ska bland annat ske genom en medborgarenkät på kommunens hemsida, där invånarna får svara på hur de ser på sin kommun i dag och hur de vill se Tierp i framtiden. Beredningen ska också hålla två workshops under våren för att spåna fram idéer och förslag.

Stefan Wårdsäter framhåller att det inte är så lätt att bygga ett varumärke runt en plats. Därför har de tagit hjälp av en konsult som är kunnig på platsutveckling.

– Vi ska jobba med hela begreppet Tierp. Det innefattar småorterna också.

Wårdsäter betonar dock vikten av en stark tätort som bäddar för bättre kommunikationer och inflyttning.

Målet är att får fram en skriven produkt med olika förslag på hur kommunen kan jobba vidare för att stärka bilden av Tierp som kommun.

– Det kan vara småsaker som att snygga upp infarten till Tierp. Det kanske inte är så kul att närma sig Tierp och se att det står lediga lokaler. Det skriker av en tomhet.

Mer läsning

Annons