Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tjejigt och killigt

Uma Lindström, tio år från Skellefteå, skrev ett brev till klädkedjan H&M som hennes mamma lade ut på sin blogg och som nu fått enorm spridning via sociala medier. Så här skriver 10-åriga Lindström bland annat i sitt brev:

”...varför ska det var så? Att om en tjej gillar tv-spel eller en kille som gillar hästar ska behöva gå in på det motsatta könets avdelning?”

Uma Lindström har nu fått svar från H&M. Så här säger H&M till Sveriges Radio om det hela:

”De flesta av våra kunder uppskattar vårt upplägg i butik."

Och så är det säkert. Men Uma Lindström är inte ensam om att irriteras över den könsstereotypa indelningen av kläder och leksaker för barn. Oavsett vad "de flesta" tycker. Och även om de flesta uppskattar uppdelningen, betyder det inte att den är riktigt.

I grunden har denna uppdelning exakt samma dignitet som Uma Lindström tilldelar den. Eftersom uppdelning av kläder för barn, inte bara är en uppdelning som handlar om kläder, utan om ett helt liv. En uppdelning som fortsätter långt bortom klädställningarna på H&Ms och andra klädföretags barnavdelningar. Som avgör löner och karriärmöjligheter och arbetsfördelningen i hemmet och förväntningarna på intressen, språkbruk och personlighet. Barnavdelningarnas könsstereotypa uppdelning är bara en av många manifestationer över bristen på jämställdhet i vårt samhälle.

Och det är, precis som Uma Lindström säger till Sveriges Radio, orättvist att vissa får bestämma vad som är tjejigt och vad som är killigt.

Att andra definierar vilka vi är.