Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tjörneryd – han är tillbaka

Ni har väl inte glömt honom? Ökända konstnären och fritänkaren Hans Limbus Tjörneryd är tillbaka i Gävle. För att inviga en ny skulptur i ett museum som finns men inte syns.

”Hans Limbus”, presenterar han sig. Men vi säger Tjörneryd eller den där galna konstnär’n när vi pratar om honom.

Gävles mest förargelseväckande person under en tid. Som ställde ut skrotiga ting på torget. Som gjorde musik av betongblandare.

Nu har han bokat bord på restaurang Campo dei Fiore i Rom, den 17 februari 2034.

Han räknar med att käka middag där som 90-åring. Det är en del i ett väldigt tidsomfattande konstprojekt.

Här kunde också flikas in något om hamnarbetaren från Antwerpen som fick en uppenbarelse, begav sig till Rom för att be till Gud, blev uteliggare under broarna och sedan anlitades av Hans Tjörneryd som konstintendent.

Men det blir bara för mycket, eller hur!

Konstnären Hans Limbus Tjörneryd har en lång historia i Gävle.

Han lyckades inte alltid göra sig förstådd. Rökskulpturer med flygplan mot himlen, okej, det var läckert. Men ett osynligt museum. Med personalstab och officiella öppettider. På golfbanan ute i Strömsbro. Öh, jaha?

Hans Tjörneryds ALAM, Avan Limbus Art Museum, har existerat sedan 2007. Beläget i kanten vid golfbanans hål nummer fyra, med utsikt över vattnet, fast egentligen räknas hela grönområdet. Världens största underjordiska museum, vilket konstnären gärna slår fast.

Det finns ingen byggnad. Platsen är utmärkt med ett antal stenmonoliter, metallskulpturer och målade spacesticks.

Vi befinner oss på det som tidigare var Gävle kommuns soptipp. Ett tretton meter högt berg av historiska lämningar. Nu kortsnaggad golfgräsmatta. Men det viktiga är inte det som syns utan det som inte syns. Spåren av ett samhälle, folkhemmet, ligger begravda.

– Jag gör en undersökning av gränser. Gränsdragning, det är det jag håller på med.

Säger Hans Tjörneryd. Han har mycket att säga.

Om italienaren Giordano Bruno som brändes på bål år 1600 för sina livsfarliga idéer om att universum var oändligt, och om sitt eget rymdobservatorium – i ett gammalt getstall på Kanarieöarna. ”Jag har haft översinnliga upplevelser där”. Jo.

Denna dag har Hans Tjörneryd också något nytt att visa. Ytterligare ett föremål har tillkommit i Avan Limbus Art Museum. ”Rymdmarkören 1584”. En silverglänsande ”spacestick” (lätt böjd smal metallskiva) högt i toppen på en stång. För kontakt med både rymden och jorden, förklarar han.

Sedan tidigare finns också det magiska talet sju som högrest skulptur. En sjua med gammaldags streck mitt på – en stilla protest mot det digitala världsherraväldet. Stenar och målade dukar har genom åren grävts ner.

Niclas Östlind, tidigare intendent för Gävle Konstcentrum och Liljevalchs konsthall, är förresten konstnärligt ansvarig även här. Om ni inte tar museet på allvar.

Universal Institute of Limbusation Art. Namnet står ingraverat i en marmorplatta. Även denna skylt är ny för dagen.

Det är fredag 21 augusti 2015 och Hans Tjörneryd är tillbaka i det Gävle han lämnade.

Konstnären var länge bosatt utomlands, bland annat i Brasilien, blev sjuk i cancer, hamnade till slut i Hudiksvall. Siktar dock på att skaffa ateljé i Gävle inom kort och lägga sin kraft på ALAM. Livsprojektet ”Limbusation Expedition” ska genomföras. Status Limbus X, Limbusia, Limbus Art. Han förvirrar oss med alla beteckningar. Men gränslöst är sammanfattningen.

”Det finns så många kulturpapegojor som springer omkring och begränsar konstnärer”, muttrar Hans Limbus Tjörneryd.

Nämnda nytänkaren Giordano Bruno är därför central. Tjörneryd samlar in hans aska. Den ska också vila på golfbanan i Gävle.

Askan efter Bruno slängdes i floden Tibern för fyrahundra år sedan. Vår Gävlekonstnär genomför en räddningsoperation. På vattnet, mitt i Rom, flyter hans livbåtar (”Scialuppa de salvataggio”). Den insamlade askan (!) kommer nästa år att spridas över museet med hjälp av flygplan. Den 21 augusti 2016. Noterat i kalendern.

Limbusprojektet startade 1992. Första delen (!) avslutas på Campo dei Fiori i Rom år 2034. Datum och siffor upprepas ideligen, som betydelsefulla för sammanhanget.

Det blir många utropstecken när man försöker skriva om Hans Limbus Tjörneryd. Då har jag inte ens nämnt hans inmutning av en kultplats på Jungfruberget i Dalarna. Eller att han faktiskt tror på UFO. Åtminstone på Unidentified Flying Art Object…

Och just när vi talar om den döda piloten Pierre Holländer – som genomförde Tjörneryds flygrökskulpturer på 1980-talet – så skär ett jetplan plötsligt en vit linje genom klarblå sky ovanför oss. Vad!

Man kan tillfoga en efterlysning: Nya Limbusenter sökes. Hans Tjörneryd tänker utöka museipersonalen!

Men allt som låter knäppt, alla vilda planer, alla idéerna han berättar, allt vi ska föreställa oss men inte kan se (utom som några färgglada pinnar i marken bortanför hål nummer fyra).

Det är den fria tanken.

Och den tycks i själva verket finnas högst konkret gestaltad.

I den energiska konstnärens egen person. Stående där i solskenet, i museets nyslagna gräs, full av entusiasm.

Hans Limbus Tjörneryd.

Sinnet känns öppnare och fötterna som om de inte ens snuddar det perfekta gräset när jag lämnar ALAM.

Bodil Juggas 026-15 93 61 bodil.juggas@mittmedia.se