Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket ställer om och satsar på järnvägsunderhåll

/

Trafikverket, myndigheten som den 1 april i år blev resultatet av en sammanslagning, ska under tre år göra sig av med 1 100 arbetstillfällen och i stället satsa 2–3 miljarder kronor på främst drift och underhåll av vägar och järnvägar. Det har verkets styrelse beslutat.

Annons

De flesta arbetstillfällen försvinner med 800 konsulter som ersätts av cirka 400 nyanställda.

Trafikverket skriver i ett pressmeddelande att det i och med sammanslagningen av Banverket, Vägverket och delar av Statens institut för kommunikationsanalys nu har möjligheter att effektivisera verksamheten och att de pengarna ska satsas i verksamheten.

Vilka arbetsplatser som försvinner är ännu oklart. Men Trafikverket skriver att det ska bli färre kontor och att administrationen ska effektiviseras. Dessutom ska kostnaderna för entreprenader sänkas.

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm räknar inte med att de sparade miljarderna kan få full genomslag i förbättrat underhåll av järnvägar och vägar förrän om tre år.

– Visst genomslag räknar vi dock med redan nästa år även om vi också har stora etablerings- och omställningskostnader för Trafikverket i närtid, säger Malm.

Men inför nästa vinter tror han att de besparingar och effektiviseringar som nu inleds ska märkas i verksamheten. Men hur mycket av de nya tillgängliga pengarna som ska gå till vägar och hur mycket som hamnar på järnvägssidan kan Trafikverkets chef ännu inte uttala sig om.

– Det är ett arbete som vi håller på med. Det finns tre huvudområden, som vi behöver satsa pengar i. Det första är drift och underhåll och där är behovet just nu större på järnvägssidan.

Det andra prioriterade behovet hos Trafikverket är trimning.

– Det handlar alltså om små åtgärder för att lätta upp i trafiken och där finns lika stora behov på vägsidan, säger Gunnar Malm och nämner som exempel på en trimningsåtgärd att en ny rondell eller avfart byggs.

– Det tredje området är klimatanpassningsåtgärder, för transportsektorns klimatpåverkan är ju kraftfull.

TT

Mer läsning

Annons