Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trötthet leder till stress

/

Annons

Trötthet och stress kan vara det värsta som finns när man går i skolan eller när man ska jobba. Att man känner av tröttheten kan bero på många olika saker, det kan vara för lite sömn eller att man har fullt upp hela tiden. För mig blir det bara värre och värre. Att gå i skolan är inte så lätt som alla tror, det är inte bara att ”glida” igenom tre år på gymnasiet. Nu när jag går sista året fylls det på med skolarbeten och projekt hela tiden, det känns som man inte får något avklarat och det bara fylls på. När man har mycket att göra i skolan på så kort tid försvinner inte stressen heller som man har på grund av att kalendern är fullproppad utav noteringar.

Fritid är också en viktig del av en students liv, man måste hinna ta det lugnt och koppla av så man kan undvika den där stressen. Det gäller att planera i tid och att ha koll på allt som ska göras. Skolan och fritiden måste gå hand i hand och det måste finnas någon sorts balans i det hela.

För att kunna prestera bra i skolan finns det många tips på hur man kan förbättra sig. Att sova och vara utvilad är en väldigt viktig del. Sova cirka tio timmar per natt (färre timmar för äldre personer) är inte något påhitt utan det är en rekomendation för tonåringar eller unga studenter för att kroppen ska få vila ut och slappna av. När du sover arbetar även hjärnan hårt för att kunna bearbeta och ta in all information och det du lärt dig under hela dagen. Hjärnan måste få en paus innan du börjar arbeta igen för att inte all information bara ska gå in genom ena erat örat och ut ur det andra. Man har pluggat allt förgäves om man inte låter kroppen vila. För utan sömn går det inte alls att prestera på samma nivå och sätt som när du är utvilad.

Om man har svårt att sova på kvällarna och för det mesta somnar sent på natten kan det bero på att man bara sitter inne hela dagarna eller inte gör någon fysisk aktivitet. För att det ska vara lättare att sova kan man träna. Det kan räcka med att bara gå ut på en promenad så man får röra på sig. Om man låter kroppen arbeta under dagarna blir man oftast tröttare och kan till och med gå och lägga sig tidigt på kvällarna. Det gäller att hålla igång kroppen och inte sitta i sängen hela dagen. Sängen ska användas så lite som möjligt och bara till att sova i, då kopplar kroppen ihop sängen med sömn.

Jag vet själv att jag sover alldeles för lite på nätterna och då slutar det med att jag är trött i skolan dagen efter. Men eftersom jag har så mycket i skolan och för tillfället är väldigt stressad inför allt som händer med studenten finns det inte så mycket tid över. Jag hoppas bara att det är tillfälligt, så att jag kan vara pigg och utvilad när jag behöver arbeta och koncentrera mig. För nu måste jag kämpa så bra jag kan, eftersom det bara är knappt en termin kvar till studenten!

Mer läsning

Annons