Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TV: Flytten ett lyft för spårvägsentusiaster

Svenska spårvägssällskapets Gävleavdelning sjuder av framtidstro efter att ha varit nedläggningshotad för bara ett år sedan.

Sällskapets vagnar har nu flyttats till nya fräscha lokaler för att kunna renoveras ordentligt.

Och förhoppningen kvarstår att spårvagnarna ska rulla i Gävle under 2014.

Efter en mångårig men fruktlös kamp för att få tillstånd en museijärnväg för spårvagnar i Gävle var Svenska spårvägssällskapets lokalavdelning beredda att lägga ner verksamheten.

Ett år senare går den åter som på räls.

I går flyttades två av sällskapets vagnar från Tibnorhallarna vid Södra skeppsbron till en lokal på AGV-området på Brynäs där förutsättningarna är bättre för att kunna rusta upp dem i trafikdugligt skick.

– Det känns enormt roligt att få komma igång med restaureringen och att vi lyckades vända det här, säger ordföranden Thomas Dahl som tillsammans med sekreteraren Daniel Ersson har stor del i sällskapets pånyttfödelse sedan han tillträdde för ett år sedan.

– När jag verkligen brinner för något så jobbar jag hårt för det. Jag är envis och tolererar inte ett nej. Men hela styrelsen har varit delaktiga, säger Daniel Ersson.

Flera lokala företag har engagerat sig i spårvägssällskapets projekt. SörenThyr AB skötte den inte helt okoplicerade flytten av vagnarna till lokalen på Brynäs som Gävle Järnvägsteknik AB bistått med. Därutöver har ett fleratal icke namngivna sponsorer skjutit till pengar för själva restaureringen av vagnarna.

Tanken är att en museijärnväg med de färdigrestaurerade vagnarna ska stå färdig 2014 och trafikera spåret som löper från Fältskärsleden utmed Södra skeppsbron till Briggen Gärda-varvet. En finansiär för att reparera den upprivna rälssträckan vid Gasklockorna finns redan. Nu handlar det om att få kommunens godkännande.

– En museijärnväg skulle vara ett lyft för turistnäringen. Dessutom fungerar kommunens slogan "Välkommen ombord" alldeles utmärkt även för spårvagnar, säger Daniel Ersson.

Om visionen blir verklighet och sällskapets färdigrestaurerade 1:ans spårvagn kommer i trafik i Gävle igen så är Bengt Björkman väl lämpad att hålla i spakarna under jungfruturen. Det gjorde han nämligen på samma vagn redan som 11-åring 1949, mellan hemmet vid Gävle lassarett och Brynässkolan.

– Jag var kompis med spårvagnsföraren så ibland när det inte var några passagerare på vagnen fick jag köra den. Det hände att jag åkte fram och tillbaka två-tre gånger före skolan. Det här känns speciellt, man blir nostalgisk, säger Bengt Björkman.