Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Tvååringar kan läsa"

I höst kommer många skolbarn att knäcka läskoden. Det kunde de ha gjort långt tidigare. För det går att lära tvååringar att läsa, och kan man bara jollra så kan man läsleka. Det menar Ingalill Swanström, som med lek och ordlappar lärt små barn att läsa sedan 70-talet.

Det är stort att lära sig läsa och många minns när de knäckte läskoden. Hade de fått leka med ordlappar skulle de antagligen inte komma ihåg när de läste sina första rader, för med ordlappar och lustfylld ordlek kan man lära sig läsa före tre års ålder. Och för att börja läsleka behöver man inte ens ha fyllt ett.

- Oh, nej. Man kan börja när de precis har börjat jollra. Då öppnas hela deras språkfönster och för dem är det då lika lätt att lära sig att känna igen ordbilder som att härma ljud, säger Ingalill Swanström, pensionerad lågstadielärare, som håller utbildningar i tidig läsinlärning för föräldrar och för mor- och farföräldrar. 

Skrivna lappar

Det här är inga nyheter. Idéerna har funnits i flera hundra år. Ingalill kom i kontakt med tidig läsinlärning på 70-talet då hon läste boken Lär din baby läsa, av Glenn Doman, och böcker av barnspråksprofessorn Ragnhild Söderbergh som är något av en guru på området.

Men det handlar inte om att sätta tvååringar i skolbänken, utan om lustfylld lek på barnens villkor.

Men hur övar man då läsning med en tvååring?

- Skriv ord på lappar. Börja med barnets namn. Peka på barnet och säg dess namn. Peka sedan på lappen och säg: "Här står ditt fina och vackra namn William, så här ser William ut". Sedan lägger man till ordlappar med namn på föräldrar, leksaker, djur och annat barnet gillar.

Skriva tillsammans

Plocka sedan fram lapparna när barnen har lust - för det handlar inte om något schemalagt arbete, utan om lek. Man får fånga barnen de stunder de är nyfikna.
Lapparna kan man förvara i en låda eller så får de dansa med i leken som alla andra leksaker.

- Nallelappen kanske hamnar i leklådan och så blir den en del av leken. Sedan kan man börja skriva berättelser med barnen. Jag skrev dagbok med våra barnbarn i en särskild almanacka. Vi skrev till exempel om när vi var på Junibacken och så kunde vi peka på det ordet och prata om hur roligt vi haft där.

Ger självförtroende

Det är bra att skriva med både små och stora bokstäver eftersom mycket av den text barnen möter är skriven med små bokstäver. Här gäller det också som förälder att vara kreativ och hitta på roliga saker med ordlapparna.

Men tycker barnen det här är roligt?

- Ja, absolut. De ser att vi läser i böcker och på datorer och de vill vara en del av vår verklighet. Det ger dem tillgång till ytterligare ett språk, skriftspråket. Att tidigt kunna läsa ger självförtroende och gör dem också självständiga.

Tobias Östberg/TT Spektra