Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

UL lovar bättring med tider och inställda tåg

Höjningen av kortpriser från 1 mars innebär att Upplands Lokaltrafik (UL) inte behöver dra in några busslinjer eller turer.


Trafikbolaget lovar också att jobba hårt 2009 för att hålla tiderna.

Annons

Speciellt på Upptåget har det till och från varit inställda tåg och förseningar.

– Statistiskt fungerar de flesta tåg som de ska. Men vi är ändå inte nöjda, det här drabbar folk. Under 2009 ska vi göra det vi har bättre, det blir inte så mycket nyheter, säger Sture Jonsson, informationschef på Upplands Lokaltrafik.

En nyhet är dock att UL och Stockholms Lokaltrafik (SL) ska utreda möjligheten att förlänga SL-tågen till Uppsala.

Samtidigt skulle Upptågen vända i Uppsala.

Förändringen kan bli verklig i slutet av 2011 då resecent-rum i Uppsala står klart.

Åtgärden skulle sannolikt förbättra punktligheten för Upptågen.

– I dag är det näst intill ett överutnyttjande av järnvägskapaciteten söderut. Och fel där fortplantar sig norrut, säger Sture Jonsson.

Med prishöjningarna på kort får UL ihop de 12 miljoner som fattas i budgeten. Alternativet hade varit indragna busslinjer.

Månadskorten Tierp-Uppsala och Gävle-Uppsala höjs med 80 respektive 60 kronor.

UL höjer dock främst kort som inte pendlare använder.

Exempelvis kostar två nya tio-kort med Upptåget mellan Tierp och Uppsala 969 kronor mot 750 för 20-kortet i dag.

– 20-korten har haft ett underpris jämfört med andra kort.

– Det är ännu dyrare. Man brukar prata om att människor bilpendlar ihop, men undersökningar visar att det i varje bil färdas mindre än 1,5 person.