Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bra betyg till hemtjänsten

Hemtjänsttagarna är nöjda med bemötandet – däremot saknar de aktiviteter.
Det visar en enkätundersökning som genomförts i Älvkarleby.

Annons

– Ett återkommande svar är saknaden av en träffpunkt, säger Christer Holst, vård- och omsorgschef i Älvkarleby kommun.

I början av året fick alla äldre och funktionshindrade som har beviljad hemhjälp svara på en enkät.

Runt 80 procent var nöjda med bemötandet och ungefär lika många ansåg att de hade möjlighet att påverka. Inom ett område tyckte tio procent att de inte blev respekterad av personalen.

– Det är något som vi måste titta vidare på. Generellt sett så är de överlag nöjd med personalens bemötande, men inom hemtjänsten saknar man möjligheten till någon aktivitet, säger Holst som berättar att siffrorna var bättre på äldreboendena.

För att förbättra tillvaron för de äldre och funktionshindrade får alla 250 vårdanställda vara med och ta fram förslag på förbättringar.

Samtliga arbetsgrupper får åka en dag till Högbo brukshotell för att analysera svaren och diskutera fram lösningar på nya arbetssätt.

Målet är att kunna ge det lilla extra – utan att det kräver mer resurser.

Dagen finansieras med öronmärkta statliga medel för anställda inom vården.

– För att vi ska lyckas med det här måste vi ha en stor delaktighet. Mycket av diskussionerna handlar om hur vi ska kunna erbjuda en meningsfull vardag. Det räcker inte med att vara hel och ren.

– Tanken med dagarna är att den anställde ska känna och förstå att de är oerhört viktiga. Därför dokumenterar vi alla dagarna.

– Sedan får personalgrupperna sätta sig ner och välja ut några idéer som de tycker är viktigast, säger Christer Holst som betonar att nästa gång de går ut och mäter så ska betygen vara bättre.

Mer läsning

Annons