Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare biljettpriser – UL får inga pengar

Det blir sannolikt en höjning med 10 procent på biljettpriserna.


UL får inte de extra miljoner de behöver av ägarna.


– Det är inga förutsättningar som har ändrats, säger Malte Burwick, vd för Upplands lokaltrafik.

Annons

För ett par veckor sedan flaggade UL för att de måste höja taxorna med 10–12 procent nästa år för att klara det väntade underskottet på 40 miljoner. De hoppades på att ägarna, landstinget och kommunerna i Uppsala län, skulle skjuta till med extra medel. Förra veckan träffades ägarna.

– Läget är detsamma för oss. Det enda vi vet är att de inte ger mer medel, säger Malte Burwick.

Ägarna föreslår dock en höjning på sex procent. Burwick tror att höjningen blir större eftersom de inte får mer pengar av ägarna.

– Vi ska titta på alla kostnader och vända på alla stenar för att försöka få ned kostnaderna något, men det kommer sannolikt att fattas en hel del.

UL hade också flaggat för att linjer kan komma att dras in. Ägarna är dock väldigt tydliga i den frågan.

– Vårt budskap är en något högre taxehöjning, men oförändrad trafik. Det är en signal till skattebetalarna och resenärerna att de måste vara med och betala för de ökade kostnaderna, säger Arne Sandemo, m, ordförande i Regionförbundet.

Några saker som UL ska titta på för att öka intäkterna är bland annat mer bussreklam, smartare trafiklösningar och att utreda anropsstyrd trafik. Det är en trafikform som kan bli aktuell i Älvkarleby och Tierp.

– I stället för att en buss ska åka en tur där det kanske bara är tre resenärer i snitt så ska man i stället erbjuda dem att anropa taxi eller något annat litet fordon, förklarar Sandemo.

Det har även diskuterats att Tierp och Älvkarleby kommuner ska ta över det ekonomiska ansvaret för stomlinje 838.

– Jag tycker det är fel att man lyfter fram en linje. Jag vill att man ska göra en översyn av alla linjer och titta på vilka kriterier som ska gälla för stomlinjer, säger Bengt-Olov Eriksson, s, kommunalråd i Tierp.

En utredning av stomlinjetrafiken ska nu genomföras.

Bakgrunden till underskottet är framför allt höjningen av dieselpriserna.

8 december ska styrelsen i Upplands lokaltrafik ta beslut om budgeten.

Mer läsning

Annons