Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En riktig balansakt att åka hoverboard

En ny fartfylld innepryl rullar fram på gatorna i sommar. Den kallas hoverboard eller smartboard och kan beskrivas som en eldriven balansbräda utan handtag.

Annons

Den självbalanserande brädan kallas även swagway, swegway och airboard.

Vännerna Amanda Persson, Elias Karlborg och Jamie Forsgren har haft sina elektriska brädor i några månader.

– Det kittlar lite i kroppen när man åker, säger Elias Karlborg.

Behöver man ha bra balans för att kunna åka?

– Det är inte nödvändigt men det blir lättare då förstås.

Elias Karlborg, Amanda Persson och Jamie Forsgren åker hoverboard.

Alla tre vittnar om att det krävs en del övning för att få in balansen och lära sig tekniken.

– Åk på golv eller gräsmatta när du tränar. Det är bra om du kan hålla i någon eller något i början innan du lärt dig att hålla balansen, tipsar Elias.

Brädan kör snabbare när man lutar sig framåt och bromsar in om man lutar sig bakåt. De två sidorna kan röra sig olika fort och kan rotera i förhållande till varandra, vilket gör att du styr genom att helt enkelt trycka mer på ena foten.

– Jag höll i ett bord i början. Man måste vara koncentrerad och ha lätt böjda knän. Det kan ta ett tag innan man lär sig att svänga. Du styr med fötterna.

Det är inte ovanligt att man som nybörjare får träningsvärk.

– Man kan få ont i hälarna, varnar Elias.

De två sidorna på hoverboarden kan röra sig olika fort och kan rotera i förhållande till varandra.

Hur långt kan man åka?

– Några kilometer när den är nyladdad. En knapp visar hur mycket batteri man har kvar. Den lyser rött när den måste laddas, säger Jamie Forsgren.

Plattorna är stöldbegärliga så i skolan brukar de förvara den i skåpet.

Kan man åka med den på alla underlag?

– Fasta underlag som asfalt och betong går bäst, det är svårare på grus. Och sand funkar inte alls. Inte snö och is heller, säger Amanda Persson.

Vad händer om man kör på en liten sten?

– Det beror på hur stor den är, men det beror också på hur stora hjul man har. En liten sten eller kotte kan man köra över men är den större så åker man förmodligen omkull, säger Elias.

Ju större hjul den har desto bättre klarar den terrängåkning men då blir den å andra sidan tyngre också. Brädmodellerna med normal hjulstorlek väger omkring 10–12 kilo.

Jamie, Elias och Amanda på en tur i parken vid Holmarna i Skutskär.

Vad är den stora skillnaden mellan en hoverboard och en skateboard

– På en airboard lutar man sig fram för att få fart. På en skateboard behöver du sparka dig fram. Det är mer jobb med att åka skateboard, säger Amanda.

Nackdelen med en hoverboard är att man inte kan göra så många tricks med den som man kan med en skateboard, påpekar Jamie.

– Den måste laddas rätt ofta. En skateboard kan man åka när man vill, även i regn. En hoverboard är inte vattentät och klarar inte regn.

Har ni fått några skador?

– Jag ramlade första gången jag skulle åka ute, jag skulle hem till Jamie. Jag åkte nog lite för fort, den började lysa och jag ramlade till slut, säger Amanda.

Amanda Persson med sin hoverboard.

Den uppskattade mackapären har orsakat en del olyckor, framför allt handledsskador. Trots det är det få som använder hjälm och skydd.

– Det är lite jobbigt att behöva ta på sig skydd, jag är inte så förtjust i det, säger Elias.

Transportstyrelsen har fått många frågor om hoverboard och det pågår just nu en utredning för att ta reda på vad den ska klassas som. För att få köras överallt ska den tekniskt sett uppfylla samma krav som en en eldriven cykel. Och går den i över 20 kilometer i timmen kan den till och med klassas som en moped.

Läs mer: Eldrivna fordon färdas i gråzon

Hoverboard

Det finns två modeller. Det ena är brädmodellen är som en skateboard vänd 90 grader med ett hjul på varje sida om fötterna. Det andra är Airwheel där ett stort hjul är placerat i mitten och du sätter en fot på varje sida.

Brädmodellen med två hjul är enklare att komma igång med. Airwheel är lite krångligare att lära sig eftersom du måste använda höfterna och luta dig inåt i kurvor för att kunna styra ordentligt.

De flesta modeller klarar upp till 100–125 kilo.

Nästan alla brädmodeller har topphastighet på 10–12 kilometer i timmen.

De kostar från ungefär 3 000 kronor och uppåt, men se upp för kinesiska modeller utan varumärken, de säljs ofta med usla laddkablar som inte är CE-märkta och kan vara en direkt brandfara.

Mer läsning