Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler niondeklassare behöriga till gymnasiet

87 procent av Rotskärsskolans niondeklassare är behöriga till gymnasiet.

Det är betydligt fler än förra året – men fortfarande lågt.

Annons

– Det är klart att vi inte är nöjda. Vi ska förbättra resultaten även i år med det nya arbetssätt vi infört, säger skolchef Gunn-Marie Nordström.

87 procent av niondeklassarna är behöriga, jämfört med 71 procent förra året. Även meritvärdet har höjts från 155 förra året till 176 i år. Nordström är mycket nöjd med att eleverna förbättrat kunskapsnivån samtidigt som kraven har höjts. Tidigare krävdes endast godkänt i svenska, engelska och matte. Nu måste eleven ha godkänt i dessa tre ämnen, samt fem ämnen till för att komma in på ett yrkesföreberedande program. För att få studera på ett högskoleföreberedandeprogram krävs godkänt i totalt tolv ämnen.

Undervisning på loven

Gunn-Marie Nordström tror att skolans nya arbetssätt är den bidragande orsaken till att fler elever lyckats nå godkänt.

– Vi har haft väldigt täta uppföljningar på individnivå. Varje månad har vi tittat på hur eleven ligger till, följt upp vilka arbeten som ska göras och vilka prov.

Eleverna har också erbjudits undervisning på sportlovet och påsklovet, samt extra stödundervisning efter skoltid.

– Vi har fördelat om resurserna så det funnits lärare på plats mins två gånger i veckan, säger Nordström som är mycket nöjd med första året på ”nya” Rotskärsskolan. Den ombyggda skolan med fräscha lokaler har sporrat såväl lärare som elever.

– Kvalitetsmässigt har det blivit en höjning, med bättre lokaler, att det jobbas i arbetslag, samt med ett nytt arbetssätt. Det är en mer positivt attityd till Rotskärsskolan i dag. Det märker vi av de signaler vi får från omgivningen.

Tydligare uppdragsmål

Fokus inför hösten är att jobba hårdare med kunskapsmålen så att fler elever når godkänt. Dessutom ska rektorerna få ett tydligare uppdragsmål, samt följa upp undervisningen i klassrummet.

– Rektorerna måste vika tid för att vara med på lektionerna och följa upp dem tillsammans mer lärarna. Det gör att lärarna får återkoppling på sin undervisning och att rektorerna kan ta tag i förbättringsområden som upptäcks. Det blir en form av kvalitetssäkring.

Mer läsning

Annons