Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han har inte köpt mat på två år

/
  • Författaren till
  • Författaren till

Brynäs- och sedermera Skutskärssonen Andreas Jakobsson är journalist, av en slump hängde han med en kompis på dumpstring. Han insåg genast att det vore korkat att inte fortsätta.

Annons

Hans intåg i dumpstringens värld resulterade i boken "Svinnlandet" som har fått stort genomslag.

– Det vore galet att inte göra det, säger han.

Fenomenet är ingalunda nytt, utan dök upp i början av 90-talet och spann från friganismen som är en alternativ livsstil. Man tar avstånd från konsumism som är ett mantra i till exempel USA. Det var också där friganismen uppstod som en reaktion på detta.

Det är många saker som hänger ihop här. Ofta blir hushållen beskyllda för att vara de stora matmissbrukarna. Inte i att äta mat, utan i att slänga bort. Livsmedelsverket hävdar i en studie att konsumenterna slänger bort var tredje inköpt och hemburen matkasse. Över 30 procent alltså. Det låter galet och Andreas Jakobsson visar i sin bok att det inte stämmer. Mycket av till exempel frukt och grönt slängs direkt, något Coop Sverige valt att försöka ändra lite på.

Knasiga grönsaker har blivit en populär företeelse hos Coop. Butikerna säljer grönsaker som avviker lite till form eller färg, smaken är densamma.

Enligt Coop Sverige så är det mellan 15-30 procent av produktionen som kastas redan i produktionsledet för att de ser knasiga ut, lite udda. Producenterna tycker sig veta att sådana produkter inte blir sålda, och plöjer ned dem i åkern direkt. I början av november i år lanserades kampanjen.

Tobias Rydergren är pressansvarig på Coop Sverige och säger:

– Den här satsningen blev en succé. Inte minst barn tyckte det var väldigt roligt att handla knasiga morötter och palsternackor, säger han.

Han berättar att produkterna såldes 25 procent billigare än normalpriset och efterfrågan var väldigt stor. Om man tjänat några pengar på projektet är lite svårt att säga.

– Det har genom sin stora efterfrågan i alla fall dragit mer kunder till de butiker vi valt ut. Den nordligaste stormarknaden hade vi i Umeå. Förhoppningen för nästa säsong är att vi lyckas få in mer knasiga produkter, så även Gävle kan få vara med, berättar han.

Andreas Jakobsson tycker att Coops initiativ är ett steg i rätt riktning:

– Det där är jättebra. Men det stora felet i handeln och produktionen tycker jag är att det är för billigt att slänga prylarna. Där ligger systemfelet, säger han.

Läs mer här: De letar mat bland soporna

Han menar att butikernas stora utbud och vår egen vana vid att knalla runt bland proppade hyllor och väldigt många varianter av samma produkt ger svinnet.

Läs mer här: Lagligt eller olagligt

– Det ska hela tiden finnas fräscha och fulla hyllor. Alla ska kunna köpa allting, alltid. Det i kombination med att till exempel avfallsskatten är väldigt låg i Sverige, ger den här följden, säger han.

Sopskatten är cirka 500 kronor per ton och är en avgift som inte har höjts mycket de senaste 20 åren, utan bara följt konsumentprisindex berättar Andreas Jakobsson.

– Vore det dyrare att slänga, skulle det motivera att man skänker bort mer, eller kanske tillagar mer mat i butikerna och säljer färdigmat i större utsträckning, säger han.

– Vår familj sparar säkert 4 000 kronor per månad, jag tror jag har tvättmedel som räcker i 10 år, säger han.

Mer läsning

Annons