Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemtjänsttagares önskemål skrivs inte ned

Hemtjänsttagarna i Skutskär har goda möjligheter att påverka sin vardag.


Däremot är det dåligt nedskrivet hur de vill ha det.

Annons

Det visar den granskning som länsstyrelsen har genomfört på Tallmons särskilda boende och Fyrklöverns hemtjänst.

– Vi valde att inte rikta kritik eftersom de har möjlighet att påverka i praktiken, säger Elisabeth Sköld, äldreskyddsombud vid Länsstyrelsen i Uppsala.

Syftet med tillsynen var att se hur stort inflytande den enskilde har. Granskningen visar att de äldre på Tallmon och Fyrklövern är delaktiga och kan påverka hur bland annat städning, tvättning och duschning ska genomföras.

Personalen försöker tillmötesgå de äldres önskan om vem som ska genomföra insatserna. Däremot är det svårt för de äldre att påverka när insatsen ska ske.

– Det är viktigt att personalen resonerar med den enskilde hur denne vill ha det så att han eller hon kan fortsätta att vara den de är även med hemtjänst, säger Elisabeth Sköld.

Personalen har en skyldighet att i samråd med den enskilde skriva ned hur insatsen ska genomföras. Detta ska dokumenteras i en så kallad ”genomförandeplan”. Länsstyrelsen fann brister i denna dokumentation. I de akter som slumpmässigt granskades var planerna ostrukturerade. Det framkom inte tydligt hur insatserna ska genomföras. I ett fall saknades genomförandeplan.

Elisabeth Sköld betonar vikten av fullständiga planer.

– Det är viktigt för vikarier som hoppar in att kunna se hur personerna vill ha det. Dess- utom blir det tydligt vad arbetet innehåller.

Mer läsning

Annons