Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”I Kina tolererar man mer misstag och lagbrott”

/
  • TALAR UT. James Shi, vd för Dragon Gate Group AB, berättar om hur han ser på miljonvitet som inte blev betalt och att ingen blev bötfälld för miljöbrottet vid Dragon Gate.

James Shi, vd för Dragon Gate Group AB, talar ut om bolags-byten, miljöbrottet och miljonvitet som inte är betalt.

– Från början tänkte vi betala, säger James Shi.

Annons

Förra veckan skrev Arbetarbladet om hur driftbolaget på Dragon Gate, Latep AB, bytte namn två gånger och gick i konkurs för att slippa betala böter på 1,1 miljon till staten. Boten gällde lagbrott mot Arbetsmiljöverket efter användandet av en plomberad hiss.

James Shi och Jingchun Li (Mister Li) satt med i bolaget när Regeringsrätten slog fast miljonvitet. Shi berättar att det fanns skilda meningar om vitet skulle betalas.

– Jag ville betala, men det fanns andra röster, säger Shi.

Han betonar dock att hela styrelsen gjorde ett försök att få till en överrenskommelse med kronofogdmyndigheten och skattemyndigheten om att få dela upp betalningen – men de sade nej.

Det slutade med att bolaget bytte namn och att två kinesiska män övertalades att sitta i styrelsen. Samtidigt avgick övriga styrelsemedlemmar – däribland James Shi och Mister Li.

– Ja. Samtidigt avgick jag från alla mister Lis bolag. Jag ville markera att det här var fel, säger Shi som är glad att ämnet tas upp.

Han betonar samtidigt att Mister Li tyckte att myndigheten var orättvis mot honom och att de överdrivit säkerheten vid bygget. Att det kunde bli ett sådant ramaskri på grund av en varuhiss hade han svårt att förstå.

– I Kina tolererar man mer misstag och lagbrott om företagarna gör det i det goda syftet, exempelvis investerar i samhället. I Kina har investerarna en högre maktposition, förklarar Shi.

När han satt i samma bolag som Mister Li blev det interna konflikter kring hur arbetet skulle gå till. Därför har James Shi bildat eget bolag, Dragon Gate Group AB. Han hyr fastigheten av Li som enbart ansvarar för fastigheterna och den byggnation som sker i området. Hur anläggningen drivs – restaurangen, hälsoavdelningen och museet – har Li ingenting med att göra.

– Vi måste anpassa oss till de svenska förhållanden som råder. Det är det ingen diskussion om, säger Shi som berättar att Mister Li har tagit lärdom av det som hänt.

– Han är mer förstående och lyhörd. Exempelvis så anlitade han tidigare ett kinesiskt elbolag, nu jobbar ett svenskt elbolag här. Han har insett att det blir billigare att slippa göra om när de kinesiska arbetarna gjort fel.

Att polisen lagt ned förundersökningen kring eldning av miljöfarliga sopor är inget som James Shi kan svara för. Han berättar att arbetarna var anställda i ett kinesiskt byggbolag som i sin tur var anlitad av Mister Lis företag.

– Det är ett miljöbrott som skett och själv tycker jag att de ansvariga ska bötfällas. Men det här är inget som man tar på allvar i Kina.

Att det verkar flera bolag på Dragon Gate förklarar James Shi med att det finns skattemässiga vinster att hålla isär verksamheterna. I dag har hans företag Dragon Gate Group AB, tre dotterbolag som driver hälsocentret, museet och restaurangen.

– Det blev naturligt med flera bolag när all verksamhet inte stod klar samtidigt. Förhoppningen är att allt ska ligga i ett och samma bolag i framtiden.

James Shi har varit Mister Lis talesman i Sverige under många år – men är inte det idag. Det beror främst på att de har skilda åsikter. Han hjälper dock ibland Li i hans kontakt med svenska kommuner.

Arbetarbladet har därför inte kunnat kontakta Mister Li som befinner sig i Kina.

Mer läsning

Annons