Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga turer på kvällar och helger

/

Den röd-gröna majoriteten i landstinget drar in flera bussavgångar i Norduppland.
Orsaken är för få resande. Samtidigt utreds möjligheten till anropsstyrd trafik.
Den borgerliga alliansen vill ha anropsstyrd trafik direkt.

Annons

Beslutet i kollektivtrafiknämnden innebär att helgtrafik och kvällsturer dras in på linje 502 som går från Skutskär till Älvkarleö och 504 som går från Skutskär visa Gårdskär till Långsand. Orsaken är lågt resande, det är högst två påstigande på de aktuella avgångarna. Avgångarna försvinner i december 2015. Tillsammans sparar de indragna turerna nästan 1,1 miljon kronor.

Varför drar ni in de här turerna?

– När man har en begränsad budget måste man se till att använda resurserna på bästa möjliga sätt. Förvaltningen gav oss ett underlag där det stod att det var färre påstigande än en person per tur. När jag ställde följdfrågor svarade de att det inte går att ta fram statistiskt då det knappt är märkbart hur många som åker, säger Bertil Kinnunen (S), ordförande i nämnden.

– Att ha turer där det var annan eller var tredje vecka är någon som kliver på kanske inte är det bästa och effektivaste sättet att använda pengarna.

– Vi gav också förvaltningen i uppdrag att utreda om det går att införa anropsstyrd trafik på sådana avgångar där det inte finns parallell trafik. De ska återkomma med en rapport i september.

Den borgerliga alliansen vill i stället direkt ha anropsstyrd trafik på de aktuella turerna. Det vill säga bussen går bara om det är några som har meddelat att de ska åka med.

Oppositionslandstingsrådet Johan Örjes (C), säger att kravet gäller de båda nämnda linjerna samt 514 som går från Örbyhus via Vendel och Björklinge till Uppsala och där sista kvällsturen dras in tre dagar i veckan.

– Vi tycker att det är viktigt att servicen finns kvar. Vi vill också utöka kollektivtrafiken så att fler åker till fritidsaktiviteter. När det gäller 502 och 504 så har de tidigare varit anropsstyrda och vi har fått ett brev från Älvkarleby kommun där de tycker att de fortsatt ska vara det, säger Johan Örje (C).

– När vi träffar folk i olika sammanhang säger de att de vill ha kvar möjligheten att åka kollektivt. Samtidigt är det inte bra med tomma bussar. Då är det bra med anropsstyrd trafik.

De indragna turerna, som också berör andra linjer i Uppsala län, sparar ungefär tre miljoner kronor.

– Pengarna ska användas till att förstärka Upptåget mellan Uppsala-Heby-Sala. Det är en förstärkning som vi varit överens om i nämnden, påpekar Bertil Kinnunen.

Mer läsning

Annons