Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nanna var med 1924 när hängbron invigdes

/
  • Nanna Ejdgren, 97, är hedersgäst när hängbron i Skutskär firar 85 år på söndag. Hon var med vid invigningen 1924.
  • Militärerna på Laxön ställde upp med gratis byggkraft. Totalt kostade bron 40 000 kronor att bygga.
  • 6 september 1924 invigdes hängbron med pompa och ståt. Ett hundratals ortsbor slöt upp vid invigningen.

Hon var med när hängbron vid Överboda invigdes 1924.

Nanna Ejdgren, 97, är hedersgäst när bron firar 85 år på söndag.

– Den betydde mycket, någon annan övergång fanns inte.

Annons

6 september 1924 invigdes den 137 meter långa hängbron med pompa och ståt. Först över bron gick kyrkoherden Frans Tivell tillsammans med landshövding Hjalmar Hammarsköld och överstelöjtnant Amundson. Ingenjörstruppens musikkår spelade och det var feststämning.

– För mig var det inget speciellt. Jag var mest nyfiken, säger Nanna Ejdgren som var tolv år vid invigningen.

Det var kyrkoherden Frans Tivell som såg till att bron byggdes. Han satt med i byggnadskommittén och åtog sig alla uppdrag kring bygget. Han lyckades övertala cheferna vid ingenjörstrupperna på Laxön att ställa upp med gratis byggarbetskraft. Tivell kallade sig själv "den stora tiggaren" och tiggde ihop byggmaterial för att kunna sammanföra församlingsborna. Totalt kostade bron 40 000 kronor.

– Det var mycket pengar då. Själv fick jag tio öre när jag hade tvättat och strukit finkläderna hemma, minns Nanna Ejdgren.

Sommaren innan invigningen cyklade hon med vänner till "Mon" för att titta på bygget och militärerna. Bron betydde mycket för de boende på Överbodasidan då många boende i Gårdskär, Överboda, Sågarbo och Tegelbruket jobbade i Skutskär. Innan bron byggdes fick de ta vägen runt Älvkarleby över Karl XIII:s bro när de skulle till arbetet. Det innebar att många sov över i enkla kaserner i Svarthamn i veckorna. Tack vare hängbron kunde arbetarna ta sig hem varje dag.

Innan brobygget hade färjekarlen Karl Holmgren fullt upp. Han rodde folk över älven i ur och skur. Varje söndag tog Nanna roddbåten över till Överboda för att hälsa på sin mormor på fattiggården Älvgården.

– Det var bara att gå ner till älvkanten och ropa "båt" så kom han med roddbåten, berättar Nanna.

Efter ett tiotal år begränsades trafiken på hängbron. 1943 stod nuvarande Dalälvsbron färdigbyggd och en rivning av hängbron diskuterades. Det blev dock ingen rivning utan på 1950-talet renoverads hängbron och fick förstärkta bropelare samt valvbågar av stål. 1956 återinvigdes bron av landshövding Gerog Andrén.

På söndag fyller hängbron 85 år och det firas med musik, tal och en mindre bildutställning på bron.

Mer läsning

Annons