Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rotskärselever lär om andras villkor genom teater och workshops

/
  • MER KULTUR. Fanny Hellström-Larsson och Matilda Eriksson i klass 8 CD är med i Rotskärsskolans kulturgrupp. Syftet med gruppen är att få in mer kultur i skolan.Foto: Katarina Lönnberg

Eleverna på Rotskärsskolan i Skutskär får lära sig att möta olikheter med hjälp av teater och workshops.

Annons

– Det är spännande att få lära sig nya saker, säger Matilda Eriksson i klass 8 CD.

Hon och klasskompisen Fanny Hellström-Larsson sitter med i den kulturgrupp som ansvarar för temaarbetet ”Att möta olikheter” på skolan. De tycker det är roligt att få vara med och påverka.

Rotskärsskolan fick i våras pengar från regeringens satsning Skapande skola. Syftet är att integrera kulturella och konstnärliga uttryck i årskurs 7–9.

Under våren har eleverna fått lära sig mer om hur det är att vara funktionshindrad och utvecklingsstörd. Det har skett genom filmvisning, information från lärare, samt genom en föreställning av Gävle Handikappteater. Både Matilda och Fanny tycker att det är ett viktigt ämne att informera om.

– Teatern var jättebra. Många fick en annan bild av dem efteråt. De har det lite svårare än oss, men annars är de precis som vi, säger Fanny Hellström-Larsson.

Eleverna har även fått känna på hur det är att vara blind och sitta i rullstol när de hade handikappidrott en timme.

Just nu håller gruppen på att planera inför höstterminen då de ska få lära sig mer om olika kulturer. Tjejerna vill lyfta fram olika musikkulturer – däribland hiphopkulturen.

Ulrika Gill, lärare vid Särskolan på Rotskärsskolan, framhåller att det är lättare för eleverna att ta till sig av informationen när den ges via föreställningar.

– Det blir mer kraft när man använder kulturen i stället för att någon sitter och pratar. Till hösten vill vi få in workshops så att eleverna ska få prova på.

Mer läsning

Annons