Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sista fasen i järnvägsbygget Skutskär-Furuvik

/
  • Kampen mot klockan. Just nu jobbas det för fullt för att få klart järnvägen mellan Skutskär och Furuvik tills på fredag. Spårmaskinen, den enda i sitt slag i Europa, lägger ut 100-200 meter järnvägsspår i timmen.
  • Nu läggs järnvägsspåret ovanpå den 200 meter långa bro som byggts över sjön Trösken.
  • Krister Johansson, projektledare vid Trafikverket tillsammans med Kalle Olsson, arbetsledare på Infranord.
  • Varje spår som läggs ut ska vara 420 meter långt. Här kapas det för att få den rätta längden.
  • Mannen inne i spårmaskinen ser till att spåren trycks till på rätt sätt.
  • Det behövs många betongslipers i botten när järnvägsspåren ska läggas.

Nu läggs den fem kilometer långa dubbelspåriga järnvägen mellan Skutskär och Furuvik.
Varje dag läggs omkring en kilometer spår och hela sträckan beräknas vara klar på fredag.

Annons

Arbetet med den dubbelspåriga järnvägen mellan Skutskär och Furuvik är nu inne i sin sista fas.

– Det är nu vi bygger själva järnvägen, konstaterar Krister Johansson, projektledare vid Trafikverket.

Totalt ska 10 000 meter järnvägsspår läggas och arbetet framskrider i snabb takt. Spårmaskinen lägger 100-200 meter järnvägsspår i timmen.

I botten av banan ligger makadam som ska hålla rälsen på plats. Spårmaskinen lägger ut betongslipers med 60 centimeters mellanrum och ovanpå det läggs själva rälsen.

Svetten dryper om de tiotal banarbetare som är på plats och sliter under den heta solen.

– Det är inget bra järnvägsbyggarväder precis. Runt tjugo grader skulle vara perfekt, säger Kalle Olsson, arbetsledare på Infranord, som lägger järnvägen.

Arbetet med järnvägsspåret kom igång i oktober 2013, efter många års förseningar. Sedan dess har området schaktats, betongfundament gjutits och en 200 meter lång järnvägsbro byggts över sjön Trösken.

Ytterligare åtta järnvägsbroar har byggts längs sträckan: över Timmerrännan, väg 76 samt ett antal enskilda vägar.

Bullervallar och plank har satts upp längs de sträckor där bullernivån förväntas bli hög.

– Vi har även bytt till mer isolerade fönster i vissa hus och gjort uteplatsåtgärder på de ställen där det förväntas bli förhöjd bullernivå, säger Krister Johansson.

Fyra fastigheter som stått i vägen för järnvägsbygget eller inte klarat bullerkraven har fått köpas loss. Väg 76 har byggts om längs en kilometerlång sträcka och har dragits under järnvägen.

Med den nya järnvägen blir det en liten tidsbesparing för resenärerna, cirka en minut, men framför allt blir det möjligt att öka persontågtrafiken och gods får lättare att ta sig fram.

– Den stora skillnaden blir att tågen inte behöver vänta in varandra vid möten vilket minskar risken för förseningar, säger Krister Johansson.

När hela den fem kilometer långa järnvägen är lagd är det dags att koppla in signaler, kablar och belysning.

Våren 2016 ska tågen rulla på det nya dubbelspåret. Kostnaden för hela järnvägsbygget beräknas bli 730 miljoner kronor.

Mer läsning

Annons