Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

UL fördubblar sina busspriser

Busspriserna mellan Älvkarleby och Gävle har fördubblats. I dag kostar det 80 kronor enkel resa – vilket är lika mycket som till Uppsala.

Annons

– Jag tycker det är käpp rätt åt helskotta, säger Hans Wennberg, ordförande i Miljöpartiet i Älvkarleby.

– Det är billigare att ta bilen med parkeringsavgift och värdeminskning. Nu blir inte kollektivtrafiken det först valet utan bilen istället, säger Wennberg.

Fram till förra veckan kostade det 40 kronor att resa från Älvkarleby till Gävle. Nu kostar det 80 kronor enkel resa. Det innebär att det kostar lika mycket att resa de tre milen till Gävle som de sju milen till Uppsala.

– För två vuxna som åker in till Gävle för att gå på bio kostar det 320 kronor plus biobiljetter. Det finns inget rim och reson i det här.

Sture Jonsson, informationschef på Upplands lokaltrafik, UL, framhåller att det egentligen inte är en höjning utan en korrigering av ett tidigare beslut.

– Det beror på att det har varit fel i biljettsystemet. De här priserna skulle ha gällt när vi införde de nya zonerna 2008. Sen kan man naturligtvis ha synpunkter på prissättningen, säger Jonsson.

Tre zoner

Tidigare var den en zon för varje kommun. Sedan 2008 infördes tre zoner; zon 1 för Uppsala kommun, zon 2 för alla andra kommuner i länet och zon 3 utanför länet.

Att åka från Älvkarleby kommun till Gävle skulle innebära en fördyring då resenärerna reste i två zoner.

– Det gjordes undantag för resor som började eller slutade i Skutskär. De skulle få åka på en biljettresa inom en zon eftersom orten ligger så nära, förklarar Jonsson som tillägger att på något sätt har det varit felprogrammerat så prissättningen från Skutskär har gällt i hela kommunen.

Många gynnas

Jonsson framhåller att zonförändringen har gynnat de flesta. Resorna till Uppsala kostade tidigare 120 kronor mot dagens 80 kronor. Dessutom blev det billigare att pendla mellan Tierp och Älvkarleby kommuner.

– Det uppstår alltid konsekvenser när man drar gränser.

Sture Jonsson framhåller att de håller på att bygga upp ett nytt tekniskt system som ska sättas i drift om drygt ett år.

– Den tekniska uppbyggnaden möjliggör nya sätt att bygga upp en avgiftsstruktur. Det kanske inte behöver vara fasta gränser.

Mer läsning

Annons