Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Utvecklande coachas som lärare"

/
  • Johannes Persson berättar om sin berättelse om en snöstorm för läraren Helene Sundell. Konsulterna Lisbeth Pedersen och Mats Ohlsson lyssnar för att komma med råd senare.
  • Kul och intressant att skriva om en snöstorm, tycker Johannes Persson och läraren Helene Sundell. Jan Phakkrathok och Nellie Larsson är försjunkna i skrivandet.
  • Rima Alouch berättar om sin text för läraren Helene Sundell.
  • Så här roligt har Filippa Hillström och Tindra Östlund när de bollar idéer inför skrivandet.
  • Arbetsglädje! Jan Phakkrathok och Nellie Larsson skriver för fullt, det gör även konsulterna Lisbeth Pedersen och Mats Ohlsson.
  • Tydligt och pedagogiskt. Läraren Helene Sundell pratar om hur en snöstorm känns med eleverna.

Helene Sundell står mitt i klassrummet och utstrålar självförtroende som lärare. Eleverna skriver en berättelse om en snöstorm. Nu ska alla kommunens lärare coachas.

Annons

Konsulterna och de tidigare lärarna Mats Ohlsson och Lisbeth Pedersen är från Älvkarleby och bolaget Bättre ledare. De har coachat chefer och medarbetare på flera företag sedan 1990-talet i ledarskap, motivation och delaktighet.

Nu ska de observera alla lärare i kommunen vid några tillfällen.

I klassrummet sitter det förklarande bilder på vad eleverna i denna tvåa på Sörgärdets skola ska göra. Läraren Helene Sundell talar tydligt och eleverna lyssnar.

Eleverna ska skriva en berättelse om en snöstorm. Hon skriver några pedagogiska stödmeningar på tavlan. Vilka var med? Vad hände? Hur slutade det?

Det blir lite stökigt några minuter och några elever pratar högljutt. Helene Sundell hjälper några elever, men ställer sig också vid sidan av och observerar. Hon utstrålar ett lugn.

Efter ett tag är eleverna inne i sina berättelser.

Eleven Zackariaz Sjölund springer ut till en dator och skriver.

– Jag tog mig upp på ett berg i Kina med två kompisar. Vi satte upp tält som skydd mot en snöstorm och åt mat, säger han.

Tindra Östlund red vilse med en vän i skogen när snöstormen kom.

– Men vi träffade en gumma i skogen som bjöd på kakor. Vi bastade där också, säger hon.

Konsulterna Mats Ohlsson och Lisbeth Pedersen har träffat Helene Sundell flera gånger nu.

– Jag är mer medveten när jag gör vad i klassrummet och var jag står. Det här känns utvecklande, säger Helene Sundell.

Coachningen har varit lärorik tycker hennes kollega Mia Björnerfors.

– När eleverna kommer in i klassrummet står jag på en plats, eleverna sätter sig och har fokus på mig. Ljudnivån sänks. Sedan flyttar jag mig när jag undervisar och eleverna tittar på mig. Vill jag säga till om något eller tillrättavisa någon går jag till en annan plats. När jag är klar går jag tillbaka och undervisar, säger Mia Björnerfors.

Konsulternas mål är läraren ska bli en självklar ledare i klassrummet. Lärarna övar på att underlätta elevernas inlärning och på att vässa sitt kroppsspråk.

Tiden för undervisning och att ha fokus på gruppen ska öka, medan mindre tid ska gå åt till att hantera enskilda elever.

– Skolresultaten har sjunkit i Sverige en längre tid. Vi vill skapa trygghet och lugn och ro i fler skolor, säger Mats Ohlsson.

Mer läsning

Annons