Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi kan bara beklaga och göra rätt"

– Vi kan bara beklaga och hantera frågan korrekt fortsättningsvis, samt göra vad vi kan för att inte försena det ytterligare.

Det säger Martin Svaleryd, ekonomichef vid bostadsbolaget Älvkarlebyhus.

Annons

Han håller med om att arbetet med taket har tagit lång tid och han har förståelse för hyresgästernas frustration. Han betonar att det är beklagligt att samma hyreshus drabbats av flera besvär, som fukt och likmaskar. Däremot framhåller han att utredningen om ansvaret tar tid.

– Vi kan inte bara säga att vi är skyldiga och betala ut, utan försäkringsbolaget måste göra en utredning, säger Martin Svaleryd.

Hyresgästerna känner sig nonchalant bemött. Hur ser du på det?

– Det är svårt att bemöta det. Om man som privatperson upplever att man inte får gehör för sina brister så är det en upplevelse som de har. Jag kan inte säga att det är fel.

Tycker du att ni har agerat på ett bra sätt?

– Nej, det har vi uppenbarligen inte gjort då hyresgästerna upplever det som en jobbig period.

Svaleryd betonar dock att när det gäller mögelskadan i ett av badrummen så har det inte varit ett uppenbart fel - därför drog det ut på tiden innan de gjorde något. Däremot har de brustit i säkerhetsarbetet gällande avspärrningar och förvaring av byggavfall. Informationen till hyresgästerna har heller inte varit tillräckligt bra.

Älvkarlebyhus har betalat ut den ersättning för men i boendet som Hyresgästföreningen har föreslagit. Elisabeth Hockman Sandlin fick 8 024 kronor och Ann-Cathrin Andersson 9033 kronor. Ersättning för vattenskadad egendom är under utredning.

Mer läsning

Annons