Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alerta livräddare lyfter på momangen

/
  • Vårdteamen som bemannar helikoptern och ambulansflygplanet är väl sammansvetsade. Från vänster piloten Tor Ulvestad, sjuksköterskan Sara Stenhäll, läkaren Gunilla Scheller och piloten och styrmannen Richard Johansson.
  • Vårdteamen som bemannar helikoptern och ambulansflygplanet är väl sammansvetsade. Från vänster piloten Tor Ulvestad, sjuksköterskan Sara Stenhäll, läkaren Gunilla Scheller och piloten och styrmannen Richard Johansson.
  • Helikoptern är en Dauphin N3 med specialutrustning för att ge avancerad sjukvård i luften.
  • Så här ser det ut inuti flygplanet som man disponerar för transport av patienter.
  • Piloten Tor Ulvestad är inne på olika sajter på internet för att kontrollera vädret. Det är alltid piloterna som avgör om det går att flyga.
  • Helikopterläkaren Gunilla Scheller och sjuksköterskan Sara Stenhäll bedömer och ger hjälp till den skadade direkt på olycksplatsen, och sedan vidare i ambulanshelikoptern.
  • Helikopterläkaren Gunilla Scheller visar utrustningen på båren, där finns bland annat ventilator, uppkoppling för att mäta EKG och blodtryck, respirator och sprutpumpar för att ge medicin.

På tre minuter är de uppe i luften. 20 minuter senare kan de plocka upp skadade i Gävle. Det handlar om ambulanshelikoptern i Uppsala.

Annons

Dagen innan Arbetarbladets besök har flygplanet transporterat ett kuvösbarn till Lund och hämtat ett annat i Göteborg. Helikoptern med personal har varit i Örebro och Linköping.

Den här morgonen är det lugnt. Det finns inga beställningar och det enda som ljuder är SOS provlarm klockan åtta. Personalen som jobbat natt lämnar över till dagpersonalen. Det sker vid ett kalt bord som lättas upp av ett komiskt schackspel med pjäser i form av kossor och bondefigurer. Rapporten handlar om väder och vikten av att det finns en ambulans på plats när man landar. Sjuksköterskan Sara Stenhäll har koll på hur mycket syrgas till patienter det finns i helikoptern.

Kollar vädret noga

Teamet tittar ut och konstaterar att det snöar. Kyla ger inte bara större risk för olyckor, det är också svårare att gå upp med helikoptern.

– Det kan bli isbildning i molnen vilket gör att vi inte kan flyga, förklarar Björn Svensson, chef för den luftburna intensivvården.

Det är piloterna som avgör om helikoptern kan gå upp, inte hur sjuk någon är.

– Jag går in på olika vädersajter och ringer SMHI, säger piloten Tor Ulvestad.

Helikoptern är stationerad på Uppsala garnison. Till enheten hör ett flygplan för längre transporter av patienter samt en ambulans. Besättningen består av en läkare och en sjuksköterska samt två piloter.

De rycker ut till olyckor och genomför sjuktransporter. Helikoptern har en marschhastighet på 270 kilometer i timmen och når Hudiksvall i norr alternativt Västervik i söder på en timme.

Personalen ger ett proffsigt intryck. De verkar avslappnade men samtidigt beredda på ett ”prio 1-larm”. Då har var och en sin givna uppgift.

– Jag samlar in information från SOS-alarm, räddningstjänst och polis samt knappar in positionerna i vår GPS i helikoptern, säger piloten och styrmannen Richard Johansson.

Dyrbar tid

För att komma till rätt plats behövs dock någon på marken som vinkar och visar vägen. ”Det är gott om röda hus”, som Tor Ulvestad uttrycker det. Över huvud taget är människor hjälpsamma, till exempel med att bära bårar och lägga ut spångar.

Björn Svensson ger en aspekt på hjälpen som alla kanske inte tänker på. Vikten av att snabbt få en läkare till olycksplatsen som kan ställa diagnos och sätta in rätt behandling. Något som räddar liv alternativt reducerar tiden för rehabilitering.

– Vi klarar ”golden hour”, att ha stabiliserat patienten och fått in denne till sjukvårdsenheten inom en timme, säger helikopterläkaren Gunilla Scheller.

Att styrkan trivs med sina arbeten går inte att ta miste på.

– Det här jobbet har allt – glädje, sorg, äventyr och action, konstaterar Richard Johansson

Mer läsning

Annons