Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byggföretag bytte delar av kök – trots att kunden sa nej flera gånger

Entreprenör skulle byta altandörr hos kund. Men tog sig sedan friheter att byta ut andra, fullt fungerande delar av huset. Nu är företaget anmält till Allmänna reklamationsnämnden.

Annons

Enligt de första uppgifterna från nyhetsbyrån Siren inträffade händelsen i Tierp. Men det visades sig nu att det handlar om Örby i Marks kommun.

Det var i våras förra året en man önskade att byta altandörr på sitt hus.

Han kontaktade ett byggföretag och allt såg ljust ut. Mannen skulle få en ny altandörr till sommaren.

Företaget påbörjade installationen och till en början gick allt bra.

LÄS MER: Kvinna anmäler Stockholmsföretag

Men snart därpå började strulet.

Under samma period som mannen skulle byta altandörr hade han även kontaktat en VVS-firma för byte av toalett.

LÄS ÄVEN: Avloppspump gick sönder – Sandvikenbo vann tvist mot företag

Och en dag när byggföretaget befann sig i huset och arbetade med altandörren tog de sig friheten att beställa en ny bänkskiva; och därefter frågade de VVS-montören om denne även kunde dra vatten till den nya bänkytan.

Tanken var att byggföretaget ville nyttja husägarens vatten under tiden de arbetade.

Detta merarbete skedde utan husägarens vetskap och det var inget arbete han varken begärt eller önskade.

LÄS OCKSÅ: Skitarg kvinna kräver toakompensation

Trots det fakturerade byggföretaget mannen för detta.

Utöver detta fakturerade företaget även mannen runt 16 000 kronor för altandörren.

Det var från början sagt att dörren inte skulle kosta mer än 10 000 kronor.

Företaget uppgav att priset gick upp på grund av att mannen begärde en större modell.

Mannen uppgav att detta inte stämde och valde därför att anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden.

Och där fick mannen rätt i frågan.

Ett företag får inte öka ett redan bestämt pris med mer än 15 procent om inte tillhörande tilläggsarbete utförts, skriver Allmänna reklamationsnämnden.

Allmänna reklamationsnämnden ska vidare ta ställning till huruvida ansvaret för faktureringen av VVS-arbetet i köket ligger hos kunden eller entreprenör.

LÄS ÄVEN: Ökat skydd för konsumenter

Mer läsning

Annons