Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Carina tvingas ta bilen istället för Upptåget - "de diskriminerar oss som bor på småorter"

/
  • Carina Wohjan säger att inte bara hon som
  • Upptåget gör färre stopp i vintertidtabellen som införs 13 december.

Klockan är 07.38. Tillsammans med en handfull andra resenärer kliver Carina Wojahn på Upptåget i Marma. Hon är på väg till lärarjobbet i Gävle. Men när vintertidtabellen börjar gälla upphör tågstoppet i samhället.
– Det blir tokigt för mig. Nu tvingas jag ta bilen igen, suckar Carina.

Annons

LÄS MER: Ledare: Carina drabbas av en misslyckad miljöpolitik

Vintertidtabellen införs 13 december och gäller till 14 augusti 2016. Den innebär att det blir färre tågstopp på några förmiddags- och eftermiddagsturer i vardera riktningen mellan Uppsala och Gävle. Bland annat på turen som går 7.09 från Uppsala och som är i Marma 07.38 . I vintertidtabellen kommer tåget inte att stanna i Mehedeby, Marma och Älvkarleby. Carina Wojahn säger att det brukar var 6-7 resenärer som kliver på i Marma, och som nu alltså hänvisas till ett tidigare eller ett senare Upptåg. Hon uppskattar att det är minst lika många som reser från de andra två nämnda orterna. För Carinas del innebär den nya tidtabellen att hon kommer 30 minuter för tidigt till jobbet.

– Jag får börja ta bilen igen, det gjorde jag när jag jobbade inom hemtjänsten. Det är dyrt med bensin och sämre för miljön. Jag har tidigare varit en bilmänniska men vant mig med att åka kollektivt.

MER LÄSNING: X-trafik informerar nyanlända hur det funkar med bussar och tåg

Det är som sagt inte bara vuxna som pendlar till arbetet som drabbas. Också skolungdomar som bor i Mehedeby, Marma och Älvkarleby får det sämre.

– En tjej som jag pratade med i går var jättesur. Det här gör att hon får vänta en timme i skolan på första lektionen.

Vad tror du det här gör för ungdomars motivation att vilja gå i skolan?

– Det vet man ju att ungdomar behöver sova på morgonen. Alla är trötta och de behöver sin tid. Det är likadant för mig, jag värderar min tid så jag hinner göra saker både före och efter jobbet.

LÄS OCKSÅ: SJ blir ny operatör för Tåg i Bergslagen

Carina Wohjan ifrågasätter varför Upplands Lokaltrafik (UL) har valt att dra in stoppen på de här stationerna men inte stationer söder om Tierp som Tobo, Örbyhus och Vattholma.

– Jag menar Tobo, hur stort är det?

Hon konstaterar också en annan sak vad gäller UL.

– De diskriminerar oss som bor på småorterna, vi är lika mycket värda som alla andra. Det är bara småorterna som de plockar bort avgångar, de tycker inte att vi behöver ha några bra kommunikationer.

– Det är likadant om man vill göra något på kvällen i Gävle. Då går sista tåget hem klockan elva. Nästa går klockan tre på natten, vem vill stanna tills dess?

Vad sparar UL på att inte stanna vid de tre stationerna?

– Sex minuter. Min son ringde till UL och klagade - de sa att de inte kan göra något. De påstår att indragningen beror på för tät trafik, svarar Carina som själv är utlovad ett skriftligt svar på varför förändringen sker.

Hon verkar inte ha något större hopp att hennes protest ska förändra beslutet. Men hon menar att det ändå är värt att göra sin röst hör.

– De bryr väl sig inte om vad den lilla människan tycker.

ÄNNU MER LÄSNING: Så ska Upplands Lokaltrafik få bilister att åka tåg

Sture Jonsson, presschef på UL, säger att de indragna stoppen beror på det sammanlagda tågtrycket på sträckan. Men UL gör också en prioritering som utgår från vart det kliver på fler resenärer.

– Fler tjänar på förändringen. Nu slipper de vänta 10-15 minuter i Tierp.

Jonsson påpekar att de förlängda turerna på de här morgon- och eftermiddagsturerna infördes för ett år sedan. Tidigare gick de här Upptågen bara mellan Uppsala och Tierp.

Vad har du att säga till den som bor i Mehedeby, Marma eller Älvkarleby och är besviken på den indragna stoppen?

– Tyvärr finns det inte plats på spåren som vi behöver och vill gå. Då måste vi tyvärr avstå från att stanna vid de här stationerna. Alternativet är att inte köra alls.

Mer läsning

Annons