Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Delade meningar om 120-gräns

Många människor som hör av sig till Vägverket gillar den nya fartgränsen.
Men det finns också de som tycker att det var fel att höja till 120.

Annons

– De ifrågasätter höjningen av miljöskäl eller för att de tycker att det går för fort, säger Stefan Tykesson, projektledare inom Vägverket region mitt.

Synpunkterna framkom då anvariga inom Vägverket chattade med trafikanter.

När Vägverket höjde hastighetsgränsen på E 4 var det en del i den nationella översynen av vägarna. Hastighetsgränserna ska anpassas efter hur säkra vägarna är.

Vad säger du om att jag blev omkörd av 20 bilister då jag höll 120 på E 4?

– Det ligger ett stort ansvar på trafikanterna att respektera hastighetsgränserna. Utan deras stöd är det svårt att genomföra det vi vill.

Riksväg 56 mellan Gävle och Hedesunda får sänkt hastighet från 90 till 80.

Vägverket ska under 2008 och 2009 titta på det övriga vägnätet i området.

Riksväg 288 mellan Uppsala och Östhammar där den svåra bussolyckan skedde 2007 är högprioriterad.

– Delar av vägen uppfyller inte kriterierna för att det ska vara 90, säger Stefan Tykesson.

Mer läsning

Annons