Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Eleverna i Mehedeby hjälper klimatforskarna

/
  • Grupp två börjar mäta ut var de fyra tepåsarna ska grävas ned.
  • Klass 1-3 på Mehede Skola har förberett sig noga innan man går ut i naturen.
  • På ängen där klassen ska genomföra
  • Grupp två består av från vänster i bild Jérémie Nimesjö 7 år, Louise Wiklander 8 år, Saga Larsson 9 år, Elin Larsson 10 år, Liam Malinen 8 år och Melvin Käck 7 år.

Klass 1-3 i Mehede skola är en av 250 skolklasser i Sverige som deltar i ett forskningsprojekt. Ett av hjälpmedlen är tepåsar.

Annons

Läraren Fredrik Ekman anmälde klassen efter att han sett en uppmaning på forskarteamets hemsida, Forskarfredag. Experimentet kallas "Tepåseförsöket 2015". Tepåsarna spelar en central roll.

– Ja, de är verkligen pudelns kärna. Vi har vägt de fyra påsarna som varje grupp använder, och väger dem igen när försöket är över efter sex månader, säger Fredrik Ekman.

Han berättar att påsarna grävs ned på en äng och poängen med det hela är att mäta graden av förmultning. På det viset får man också reda på hur mycket koldioxid som avgår till atmosfären.

Klassen består av 18 elever och har delats in i tre grupper som gräver ned fyra påsar per grupp.

Allt sker på samma sätt över hela landet och två av påsarna hos varje grupp får en plastcylinder över sig för att skapa en växthuseffekt. Metoden är framtagen av universitetet i Utrecht i Holland. Tepåseförsöket i Sverige har tagits fram av Umeå Universitet.

– Forskarna får väldigt mycket data som de sedan kan sammanställa och få en bild av hur hela riket påverkas, säger Fredrik Ekman.

Saga Larsson är nio år och med i grupp två.

– Vi har grävt ned termometrar också. Det var lite svårt att få dem på rätt avstånd. Men tepåsarna gick bra att gräva ned. Det var ett roligt experiment, säger hon.

Mer läsning