Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Femåringarna lär sig X och Y

/
  • Lärde ekvationer. Femåringarna på avdelningen Trollflöjten på Mattisborgens förskola fick i går lära sig allt om X och Y. Fast först fick de lära sig att räcka upp handen, precis som man gör i skolan.
  • Överraskad. Maria Sjögren var glatt överraskade efter matteexperiementet på Mattisborgens förskola i går. ”Matte är roligt. Och funktioner, alltså X och Y är inte så svårt” konstaterade hon efter lektionen med femåringarna.
  • Max Gillving har koll på det här med funktioner. Han har ställt sig på siffran fem på x-axeln på koordinatsystemet som Maria gjort av en gammal presenning.
  • Klurigt. Ante Westberg, Hanad Mahmud och Sadik Memic funderar ut vilken funktion de ställt sig på på.

Har du koll på funktioner – X och Y alltså?

Det har femåringarna på Mattisborgens förskola.

I går räknade de högstadiematte med hjälp av matteläraren Maria Sjögrens hemmagjorda funktionsmaskin.

Annons

På Mattisborgens förskoleavdelning Trollflöjten fick alla femåringar i går prova på matte som i vanliga fall hör hemma på högstadiet. Till sin hjälp hade förskolebarnen en mattemaskin gjord av en gammal lampkartong.

Tjuvstart med matte

– Vill ni tjuvstarta med lite matte, så ni kommer att vara jätteduktiga när ni börjar skolan i höst? undrade Maria Sjögren, som till vardags är matte- och no-lärare för årskurs 6–9 på Aspenskolan i Tierp.

– Jaaa, ropade femåringarna i kör och lovade att försöka komma ihåg att räcka upp handen när de kunde svaren.

”Mattelektionen” började med en genomgång av mattemaskinen som Maria gjorde för att göra matteundervisningen på Aspenskolans högstadium ”roligare, mer spännande och utmanande”. Ovanpå finns en öppning där bollen går ner, X-hålet, och på den vänstra sidan finns ett Y-hål där bollen kommer ut.

Boll i hålet

Den första funktionen som barnen fick räkna med var Y=X+1. Maria stoppade ner en blå boll med siffran ett på i X-hålet och ut ur Y-hålet plockade hon en boll med siffran två på. Barnen tittade förundrat på mattemaskinen. Maria fortsatte och stoppade ner bollen med en tvåa på i X-hålet och ut ur en boll med en trea på ur Y-hålet.

– Om jag stoppar ner den här trean i X-hålet, vad kommer ut ur Y-hålet då?

– FYRA, skrek barnen ivrigt i kör, utan att räcka upp händerna förstås.

När funktionen Y=X+10 kom blev det lite mer besvärligt för de små mattegenierna. Maria stoppade en boll med en trea på i X-hålet och några barn trodde att en fyra skulle komma ut och några andra trodde på en elva.

– Det blir tretton, hävdade en överraskade säker Agnes Jansson och Max Gillving höll med.

Alla barnen fick sedan prova på att vrida på knappen för att få fram olika funktioner och plocka ut olika sifferbollar ur Y-hålet.

”Jätteroligt”

– Jätteroligt, jag vill ha en egen mattemaskin, konstaterade Agnes Jansson när lektionen var slut.

– Det var kul, men nu vill jag nog leka, sade Ante Westberg.

Matteläraren Maria var mer än nöjd efter det lilla experimentet.

– Det gick ju superbra! Matte är kul och jag hoppas att sådana här påhitt kan få barn att känna att det är spännande med matte, säger hon.

Mer läsning

Annons