Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Följ med ned i gruvan

/
  • VENTILATION. Jari Björklund, till vänster, jobbar med gruvans ventilationssystem. Här i samspråk med Kjell Klippmark.
  • BASSÄNGER. Kjell Karlsson jobbar med vattenfördelaren till de tre bassänger som ska ta emot vattnet som ska pumpas ut ur gruvan.  I bakgrunden syns grunden till en av dessa bassänger.
  • BORR. Kjell Klippmark framför en av de borrmaskiner som används i anläggandet av den nya transportvägen                                               i Dannemora gruva.
  • STOPP. Bergväggen på 190 meters djup. Här slutar transportvägen, men inte så                             länge till. Borrnings- och sprängningsarbetet fortskrider tills vägen når ned till 350 meter.

Vi befinner oss 190 meter under jorden. Luften är kall och fuktig och tunga fordon åker i skytteltrafik.
Följ med ner i Dannemora gruva, där förberedelserna inför nyöppnandet är i full gång.

Annons

Vägen slingrar sig nedåt under jord. Bilens helljus lyser upp den svarta grusvägen och Kjell Klippmark, vd för Dannemora Magnetit, styr bilen i mörkret.

Emellanåt möter han tunga arbetsfordon som transporterar upp bortsprängt material. Rampen som håller på att anläggas ska förbinda flera av gruvans sektioner. När vägen är klar kommer tunga fordon att kunna ta sig ner hela vägen i gruvan.

– Nu är vi nere på 190 meter, det är så långt som vi har kommit. Vi kommer att fortsätta spränga tills vi är nere på 350 meter, säger Kjell Klippmark och kliver ur bilen.

Luften i gruvan är kall och fuktig. Vatten droppar från bergstaket och en svag doft av ammoniak ligger i luften. Framför Kjell Klippmark finns en solid bergsvägg. Patrik Mattsson sitter i en lastare och kör bort rester av berg från den senaste sprängningen.

– När allt är bortkört så borrar vi ytterligare i väggen och spränger en gång till. Då kommer vi fem meter längre med rampen, säger Kjell Klippmark.

I samband med detta arbete har Dannemora passat på att skapa flera så kallade orter, gångar in i berget. Från dessa har den första järnmalmen redan brutits och kommer att användas som prover till potentiella kunder. Ovan jord ligger 20 000 ton redo för bearbetning.

– Den siffran kan nog komma att fördubblas innan vi är klara med anläggningen av rampen, säger Kjell Klippmark.

En del ventilationsarbeten och dragningar av elkablar återstår också. Halvvägs ned i rampen jobbar Jari Björklund.

– Jag håller på och förgrenar ventilationsrören här, som ska gå åt varsitt håll, förklarar han.

Hans pannlampa och lastbilens lampor bidrar med det ljus han behöver.

– Det är bra att jobba här nere i gruvan, jag kan ju ingenting annat, säger han och skrattar.

Parallellt pågår förberedelserna med den pumpstation som ska få bort vatten som samlats i gruvan.

I början på maj står den redo och då kommer vattnet, som finns på runt 300 meters djup och nedåt att pumpas ut ur gruvan till tre stora bassänger.

– När rampen är klar och allt vatten är utpumpat så tar vi bort gamla kvarlämnade maskiner och ventilationssystem och ersätter det med nytt. All malm kommer sen att skickas upp med en nybyggd hiss och allt material och all personal kommer att köras ner via rampen, säger Kjell Klippmark.

Till 2012 planerar gruvan att vara i full drift och förser då runt 120 personer med arbete.

Mer läsning

Annons