Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Forskare ska seöver bullret från E 4

/
  • HÖGLJUTT. Räfflorna på nya E 4 norr om Uppsala har lett till att grannar har klagat på bullernivån. ”Här har man gjort någonting med vägen som orsakar en störning, man tillverkar så att säga den här källan till buller”, säger miljöinspektör Ulf Blomquist.

Två forskargrupper tillsätts nu för att öka kunskapsnivån om bullret från räfflorna på E

4 norr om Uppsala. Detta efter att
grannar
klagat på den höga ljudnivån.

Annons

Räfflorna på motorvägen finns till för att öka trafiksäkerheten. Men många som bor längs E 4 har hört av sig till Tierps kommun och klagat på bullernivån.

– Två forskningsgrupper ska utreda det här. Vi avser hitta en bra balans och genom att vi gör den här undersökningen kan vi väga bullret mot trafiksäkerheten, säger Kjell Strömmer, nationell bullersamordnare vid Vägverket.

Den ena forskargruppen ska se över det rent fysiska. Forskarna tittar på hur olika typer av räfflor ger upphov till buller och vilken typ som fungerar bäst. Dessutom ingår det att se i hur stor utsträckning bilister kör på räfflorna.

Den andra forskargruppen tittar på hur de boende påverkas av bullret och hur nivån på bullret ska värderas. Även Vägverkets befintliga forskning vävs in i arbetet och resultatet kommer att fungera som en riktlinje för hela landet.

– Det här är vår arbetshypotes för att vinna tid. Om vi inte väger in befintlig forskning tar det för lång tid innan man får igång arbetet och det är oacceptabelt. Vi planerar att få resultatet från forskningen under året, säger Kjell Strömmer.

När resultatet kommer in sätter sig Vägverket ned och gör en avvägning.

– Med den här kunskapen som grund kommer vi att veta mer. Är det något problem förutsätter jag att vi gör någonting åt det, svarar Strömmer.

Ulf Blomquist jobbar som miljö- och hälsoskyddsinspektör på Tierps kommun och var den som drog igång ärendet. Han välkomnar utredningen.

– Det är jättebra att man tar tag i det här. Det är ljudnivån som jag vill åt, inte räfflorna i sig. Fordonet borde kunna skaka utan höga ljudnivåer från räfflorna, förmodligen kan man utforma någonting som är bättre, säger Blomquist.

– Vad jag förstått så har man för att spara pengar smalnat av nya E 4 och det har gjort att vägen är trängre, vilket gör att lastbilarna kommer ut mer på räfflorna och kör där under längre sträckor. Detta sker förhållandevis ofta på E4.

Mer läsning

Annons