Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kunderna vill ha personlig kontakt

/
  • sågar nedläggningen. Jeanette Carlson, Månkarbo, vill ha personlig service i ärenden som rör Försäkringskassan. Framtiden med bara service på telefon och via internet sågar hon. På bilden också servicehandläggare Anna Gustafsson.
  • oviss framtid. Servicehandläggarna Charlotte Svensson och Anna Gustafsson säger att äldre människor och invandrare drabbas mest om Försäkringskassan tar bort servicen i Tierp. Hur det blir med de egna jobben vet de inte i dag.
  • får personlig hjälp. Wanna Pettersson får hjälp av servicehandläggare Charlotte Svensson i ett ärende rörande Försäkringskassan. ”Hur ska det bli fram­över om inte det här kontoret finns”, undrar Wanna Pettersson.

Jeanette Carlsson, Månkarbo, får hjälp med en blankett till Försäkringskassan. Snart är det ett minne blott då lokalkontoret i Tierp ska läggas ned.

Annons

– Det tar hur lång tid som helst att komma fram på telefon, säger hon.

Det är onsdag eftermiddag och servicehandläggarna Charlotte Svensson och Anna Gustafsson hjälper kunder i Arbetsförmedlingens lokaler. Där hyr Försäkringskassan, Skatteverket och pensionsmyndigheten in sig för ett gemensamt servicekontor. Precis som i resten av landet planerar nu Försäkringskassan att dra sig ur samarbetet på grund av besparingsskäl. Carlsson bävar för hur det ska bli då servicen bara ges på telefon och via internet.

– När man väl kommer fram till handläggaren på telefon är beskedet att denna inte är anträffbar för närvarande och du måste börja om. Jag vill inte heller använda mig av datorn. Jag bor i Månkarbo och åker hellre hit för personlig service, säger Jeanette Carlsson som får medhåll av en annan kund, Wanna Pettersson.

Drabbar pensionärer

De båda anställda berättar att det uppskattningsvis är sex av nio ärenden om dagen som rör Försäkringskassan. Det skulle betyda 25 personer som får sådan service.

– Vi hjälper folk att fylla i blanketter, se om pengarna är på väg och om rätt kontonummer ligger inlagt, säger Anna Gustafsson.

– Människor är alltid gladare när de går härifrån än när de kom, inflikar Charlotte Svensson.

De båda enas om att barnfamiljer får mest hjälp kring Försäkringskasseärenden.

– Men det är mest synd om pensionärer och invandrare om servicen försvinner.

Däremot är det oklart hur det blir med servicen från dess samarbetspartner Skatteverket och Pensionsmyndigheten.

– Vi ser fortfarande behov av att finnas kvar ute i landet för personaliga möten, säger Anders Ågren, kommunikationsdirektör för Skatteverket i Mälardalsregionen.

Skatteverket arbetsgivaren

I hälften av landets 112 servicekontor är Försäkringskassan arbetsgivare för de anställda. Så är det i Gävle och Sandviken där servicekontoren läggs ned. I Tierp är Skatteverket arbetsgivare

Hur blir det med de båda tjänsterna där?

– Det vill jag inte spekulera i, svarar Ågren.

Enligt planerna ska alla servicekontor i landet vara avvecklade till 2012 års utgång.

Mer läsning

Annons