Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Målet är bättre vägar

/
  • Torbjörn Raab, trafikplanerare på kommunen, och Rickard Angelroth, mätningsingenjör från WSP, vid den specialbyggda skanningsbilen.
  • I den blå kåpan bakpå bilens tak sitter en apparat som sänder ut laserstrålar som mäter X-, Y- och Z-koordinater i ett tätt punkt-raster. Med hjälp av dem registreras alla ojämnheter.

Förra veckan startade Tierps kommuns stora väginventering. Totalt ska 15 mil väg skannas in och analyseras.

Annons

Under två veckor åker en vit skåpbil runt på alla vägar i hela kommunen, med start i Månkarbo, Örbyhus och Tobo. Det är företaget WSP som utför en väginventering på uppdrag av kommunen.

Förra året inventerade man hela gång- och cykelstråknätet i Uppsala – över 30 mil.

I den blå kåpan bakpå bilens tak sitter en apparat som sänder ut laserstrålar som mäter X-, Y- och Z-koordinater i ett tätt punkt-raster. Med hjälp av dem registreras alla ojämnheter. Bilen är också utrustad med kameror. Resultatet av datainsamlingen blir att det går att skapa en virtuell värld – ett andra Tierp – där man kan promenera runt i datorn. Såväl hus, träd och eventuellt förbipasserande människor som befinner sig inom 20 meter från bilen, kommer att hamna i kartläggningen.

– Egentligen går det att få ut det mesta av den här datainsamlingen, säger Rickard Angelroth, mätningsingenjör. Vad den används till är upp till kunden.

Kunden i det här fallet är alltså Tierps kommun. Torbjörn Raab är projektsamordnare från kommunen. Han har tagit fram vilka gång-, cykel- och bilvägar som ska inventeras. Mest handlar det om asfaltsvägar, men bitvis är det även grusvägar. Förutom att bedöma vägarnas skick handlar datainsamlingen även om att upptäcka gatbrunnar som kanske ligger för högt eller lågt och övergångsställen som behöver fyllas i.

– Skanningssystemet är känsligt för regn, säger Rickad Angelroth. Om vi skannar mot en blöt yta så får skannern inte lika stark puls tillbaka.

När mätbilen har gjort sitt är det dags att bearbeta all insamlad data. Då går WSP-teamet in i den virtuella Tierpmodellen och gör en skadeinventering och utreder hur snart vägarna behöver underhållas. Resultatet blir en rapport som ska vara klar i mitten på juni.

Mer läsning

Annons