Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Matkarta ska guida till närproducerat

/
  • Sätts på kartan. Anette Gärdeklint Sylla intervjuade i går Åsa och Hans Sikberg på Gåvastbogård. Tillsammans med cirka 80 andra lokala matproducenter i Uppland ska paret visa upp sitt smultronställe på en helt ny matkarta som kommer ut i augusti.
  • Poserade. Fåren ställde upp som rekvisita när gården fick besök av Anette Gärdeklint Sylla, som gör matkartan över Uppland.

En turistkarta med tips om lokala matproducenter, gårdar och kaféer i Uppland ritas just nu.
– Roligt! Marknadsföring är a och o för att locka hit turister, säger Åsa Sikberg, på Gåvastbogård, om matkartan som ska guida resenärer bland de uppländska gårdarna.

Annons

I två månaders tid har journalisten och fotografen Anette Gärdeklint Sylla åkt Uppland runt bland producenter, odlare och gårdar i Uppland med omnejd. I går betade hon av det 70:e stoppet på kartan – Gåvastbogård.

– Välkommen till oss, hälsade Åsa och Hans Sikberg och visade runt bland, får, höns, kor och hundar på gården som ligger en bit söder om Lövstabruk.

Åsa och Hans erbjuder lammkött och delikatesser, ullprodukter, lammskinn och kurser i tovning. I framtiden hoppas de på en gårdsbutik och att kunna erbjuda familjer att prova på att bo på lantgård.

– Det här är min dröm. Men det gäller att ta några steg i taget, säger Åsa om gården som hon har stora visioner för.

Men att leva på lantbruk är svårt så matkartan är en efterlängtad marknadsföringshjälp.

Fungerar som turistkarta

– En sån här karta är bra för alla oss lokala producenter, säger Åsa Sikberg och konstaterar att turismen i Uppland är på framfart.

Anette Gärdeklint Sylla förklarar att kartan gör sig bäst i handskfacket i bilen och att den är tänkt att fungera precis som vilken turistkarta som helst.

– Fast med tips om gårdar, kaféer och lokala producenter i stället för runhällar, toaletter och rastplatser.

Stort intresse för ekologiskt

Bakom kartan står initiativtagarna Jonas Ewemo och Claudia Dillman som med hjälp av Leaderbidrag tidigare startat Bondens egen marknad i Uppland.

– En turistkarta med fokus på mat och producenterna bakom mathantverket kändes som en naturlig fortsättning eftersom det finns ett stort intresse för närproducerad och ekologisk mat, säger Jonas Ewemo som hoppas att kartan ska finnas på turistbyråer i slutet av augusti.

Mer läsning

Annons