Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya rektorn vill öka närvaron i skolan

/
  • SKOLSTART. Odd Johnsen är ny rektor för Högbergsskolan. Han hoppas kunna höja elevernas närvaro.

Från norskt näringsliv till svensk gymnasieskola. Odd Johnsen är ny rektor vid Högbergsskolan i Tierp.
– Det första jag tänker arbeta för är att höja närvaron bland eleverna, säger han.

Annons

Odd Johnsen har hektiska dagar inför skolstarten. Som ny rektor är det mycket att stå i. En bandagerad hand underlättar inte.

– Det är en förslitningsskada. Jag har idrottat mycket i mina dagar, berättar Odd, när han tar emot Arbetarbladet på sitt kontor.

Kärleken lockade Odd till Sverige och Uppsala – de senaste två åren har han jobbat som biträdande rektor vid Borgarskolan i Gävle. Nu ser han fram emot nya utmaningar vid Högbergsskolan, både på kort och lång sikt.

Sedan det blev fritt gymnasieintag kan eleverna själva välja vilken gymnasieskola de ska studera vid. Något som slagit hårt mot Högbergsskolan i Tierp. Samhällsprogrammet har tappat en tredjedel av sina elever, även barn och fritid har en nedgång. En negativ utveckling – och ett delikat problem för Odd Johnsen att ta tag i.

– Många unga väljer Uppsala. Men jag tror att det är staden som lockar mest. Det ser vi även på att flera kommer tillbaka till oss när de upptäcker att det kan vara jobbigt att pendla. Men vi ska också arbeta med marknadsföringen av Högbergsskolan. Här finns stora, fina utrymmen och bra lärare.

På kort sikt vill den nya rektorn höja närvaron bland eleverna. Med erfarenhet från två länder har han möjlighet att jämföra.

– I Norge är närvaron bland eleverna högre än i Sverige, men här är ungdomarna bättre på kritiskt tänkande. Men jag ser en koppling mellan hög närvaro och goda studieresultat. Eleverna ska känna att de missar något om de inte är närvarande.

Odd Johnsen är utbildad vid handelshögskolan och har jobbat i många år inom norskt näringsliv.

På slutet av 90-talet beslutade han sig för att byta inriktning och bli pedagog.

– Jag har alltid varit fascinerad av hur man ska göra för att överföra kunskap. Med tanke på min erfarenhet blev det naturligt att jag sen gick ledarskapsutbildningar, berättar han.

Mer läsning

Annons