Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nye medborgarchefen vill förbättra kommunikationen med invånarna

I slutet av 80-talet lämnade Per Jonsson Tierp. Efter många år i finansvärlden är han nu tillbaka som ny chef på Medborgarservice.
Han ser stora möjligheter att förbättra Tierps kommuns uppmärksammade kontaktforum med invånarna.

Annons

– Jag hade inte hoppat in i en vanlig kommunal organisation, säger Per Jonsson.

År 2007 infördes Medborgarservice som en kontakt mellan kommunen och dess invånare och företagare. Tanken är att göra kommunikationen snabbare. Från och med 1 januari har Per Jonsson tagit över ledningsansvaret efter Merike Kalholm.

Jobbat på bank i Tierp

På 80-talet arbetade han som banktjänsteman i Tierp och Örbyhus. Sedan har Per drivit eget fastighetsmäkleri i Uppsala och varit kreditchef för Almi-koncernen. Bland mycket annat.

Är cirkeln sluten nu när du återvänder till Tierp?

– Ja, det är lite så. Någonstans har jag en dragning till kommunen. Nu är det lite mer go här, det gör att jag vill hoppa på.

Med ”mer go” tänker Per i första hand på planerna kring Tierps Arena, samt på Vision 10 000, Rotarys mål att Tierps invånarantal ska upp till 10 000. Men det finns också fler orsaker till att han sadlat om.

– Kommunen har ändrat struktur och den nya är tilltalande. Kommunen har blivit mer lik ett företag. Nämnderna har tagits bort och produktionsavdelningar har fått större betydelse.

Ser en förändringsvilja

En annan orsak är att Per ser en förändringsvilja hos många av Tierps företagare.

– Det är spännande och roligt. Vi på Medborgarservice kan förmedla kontakter och även jobba fram planer i markfrågor.

I hans uppdrag ligger att jobba mer mot näringslivet, men för den skull lovar Per att kontakten med privatpersoner inte kommer att minskas. Tvärtom utlovar han förbättrad service.

– Byggloven ska kunna gå ännu snabbare. Jag hoppas också att fler områden ska hamna under Medborgarservice, det blir bättre stringens så.

Hur kan Medborgarservice annars förbättras?

– Det går alltid att bli bättre. Vi har en skön blandning mellan yngre och äldre i personalen och de kan lära sig av varandra. De yngre har ofta nyligen gått en utbildning och de äldre har mer erfarenhet.

Hur är du som person?

– Jag är trygg och engagerad och får ofta med mig andra.

Det här är förmågor som blir viktiga för Per när han ska hjälpa företagare att etablera sig i Tierps kommun.

Mer läsning

Annons