Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Projekt med bärbara datorer förlängs

/
  • BÄRBART. Nicholas Miles och David Eksell tycker att de bärbara datorerna fyller en viktig funktion. ”Jag vill absolut behålla det här systemet. I de vetenskapliga ämnena använder vi datorerna väldigt mycket”, säger Nicholas Miles.
  • positiva. Hanna Pettersson och Amelie Jacobsson i samspråk med kemiläraren Mattias Hjellström. Eleverna är positiva till en förlängning av projektet med bärbara datorer.

Eleverna vid Högbergsskolan får behålla sina bärbara datorer i ett år till. I går beslutade kommunen att förlänga projektet.

– Undervisningen har förbättrats avsevärt och tillgängligheten att få information har ökat, säger skolans rektor Reidar Andersson.

Annons

Under de senaste tre åren har eleverna på natur- och samhällsvetenskapliga programmen och teknikprogrammet haft tillgång till bärbara datorer i undervisningen.

I går beslutade Utskottet barn och ungdom att förlänga projektet fram till 2010.

– Ett bra beslut, det finns stora värden i det här. Jag ser inte det här ur ett konkurrensperspektiv utan främst ur kvalitetssynpunkt. Ju fler år man har det här upplägget desto större blir datormognaden hos både elever och lärare, säger Reidar Andersson.

I de flesta av skolans klassrum finns projektorer som används i undervisningen. De används frekvent i undervisningen och när eleverna redovisar sina arbeten. År 2010 är det tänkt att en större utvärdering av projektet ska presenteras för kommunstyrelsen.

– Det är viktigt att göra en utvärdering varje år och att man sedan fattar beslut utifrån det, säger Reidar Andersson.

– Nej, det finns inte mycket negativt att säga. Eleverna surfar inte på lektionstid, det gör de på rasterna.

David Eksell går andra året på naturvetenskapsprogrammet. Han och klasskamraterna på Högbergsskolan har undervisning i Kemi B. På bänkarna står de bärbara datorerna uppradade och klassen har precis avslutat en redovisning. De flesta av eleverna tycker att datorerna är ett oumbärligt hjälpmedel.

– Det är en otroligt stor hjälp. Det är ett bra hjälpmedel i undervisningen och framför allt blir redovisningarna effektivare när vi kan använda powerpoint, säger David Eksell.

Och han får medhåll av klasskamraten Amelie Jacobsson.

– Det är väldigt bra och det är mycket enklare att söka information. Jag tycker att det borde vara kvar, säger hon.

Mer läsning

Annons