Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandra har 74 000 följare på instagram

/

Sandra Johansson startade ett instagramkonto med inredningstips. I dag har hon 74 000 följare på instagram och hon driver framgångsrikt en webbutik.
– Det är en dröm att få jobba med inredning, säger hon.

Annons

I slutet av 2013 startade Sandra Johansson ett konto på instagram där hon lade upp tips och inspirationsbilder. I samband med att instagramkontot växte förra året och efter ett besök på Formexmässan bestämde hon sig för att starta en webbutik. I liten skala började Sandra sälja inredningsdetaljer som ljusstakar, lampor och vaser.

– Det är enklast att skicka. Men planen är att komplettera med en fysisk inredningsbutik någon gång i framtiden, då blir det lättare att sälja möbler också.

Företaget har hon haft som en bisyssla vid sidan av heltidsjobbet på Scana Steel i Söderfors. Men för en månad sedan fick Sandra sluta efter personalneddragningar. Hon har använt sina sparpengar för att långsamt men säkert bygga upp verksamheten. Från början hade hon fem leverantörer och 50 produkter, i dag har hon 30 leverantörer och 400 olika produkter i butiken. Och antalet följare på instagram har växt till 74 000.

– Jag blev själv förvånad över hur många följare jag fick på så kort tid. Jag gör inget speciellt, men de länkar mina bilder och tipsar varandra om mitt konto.

– Instagram är mitt skyltfönster. Det är där jag lägger upp bilder på nyheter, inspiration och erbjudanden. Då blir kunden intresserad och klickar sig vidare till min webbutik.

Sandra sköter företaget ensam. Hon tar emot beställningar och skickar varorna till kunderna. Lagret ryms i ett garage.

– Om jag märker att det är ortsbor som har beställt brukar jag sms:a eller mejla och fråga kunderna om de inte hellre vill komma och hämta varan på lagret för att slippa fraktavgiften på 69 kronor.

När hon skulle starta webbutiken lade hon ut en förfrågan på instagram om någon kände till en bra webbmaster

– Jag fick många förslag och valde en etablerad webbmaster från ett stort företag.

På inredningsmässan Formex i Älvsjö, som anordnas två gånger per år, hämtar hon inspiration och träffar formgivare. Det är Nordens största mötesplats för nordisk inredningsdesign.

– Danmark regerar på inredning. Till butiken väljer jag sådant som jag själv tycker är snyggt. Men min mamma och sambo får också agera smakråd.

När man kliver in i Sandras tvårummare går interiörerna i vitt med svarta och gråa inslag och med detaljer av guld och metall. Det är minimalistiskt, rent, kontrollerat och enkelt.

– Jag visste inte riktigt vilken stil jag hade när jag flyttade hemifrån. Förr körde jag en mer lantlig stil, men efterhand har jag successivt bytt ut inredningen. Jag skulle nog kalla det vi har nu för skandinavisk stil.

Sandras bästa inredningstips är att ha en enkel men tidlös bas, som vitt.

– Detaljer är lätta att ändra om man vill piffa eller förändra. En del tycker att den här stilen är opersonlig men det är en stil som jag gillar.

Hur ser din genomsnittskund ut?

– Det undrar jag också. Jag träffar dem aldrig, säger hon och skrattar.

Mer läsning

Annons